Tappad kamera!
Ja. Idag och ja alldeles nyss hände det som inte FÅR hända.. Nära döden upplevelse rent ut sagt. Och jag bara måste dela med mig. Hade haft med mig kameran och i stallet rivit upp kameraväskan för att plocka ur några prylar som jag hade haft i den. Sagt och gjort så åkte jag därefter hem. Varpå jag hade ena väskan med skolgrejor och sedan kameraväskan (två ryggsäckar). Jag har den ena på marken varav jag slänger kameraväskan över axeln och samtidigt som jag gör det så ser jag i ögonvrån i slowmotion att jag INTE har stängt den.. Ingenting hade ramlat ur så jag försöker smidigt låta väskan glida tillbaka varav jag märker att kameran är på väg ur! Tror jag lyckades på nå smidigt sätt i slowmotion låta den liksom glida mot den andra väskan som står på marken och mitt ben så landar den på asfalten.. Nära dödenupplevelse. Min 20'000 kronors kamera! Nikon d800. Jag som alltid är så pedantisk med alla mina prylar! Fångade upp kameran varpå jag märker att det KRASAR! Om det var en nära-döden-upplevelse innan så lovar jag er att mitt hjärta höll på att stanna. Nåväl, plocka ihop grejorna - STÄNGA väskan och lägga grejorna på "operationsbordet" under fullt ljus för att undersöka. Plockar itu objektiv-kamera och skakar på kameran - inget ljus. Till min STORA lättnad så upptäcker jag snabbt att det är linsskyddet på objektivet som tagit smällen och hamnat ur läget och krossat mitt uvskydd! Oh herrejesus vad glad jag är att jag hade ett uv skydd!!! I övrigt verkade grejorna vara okej. (gluggen som satt på var mitt fasta 50mm).
Ett hel*ete att få bort det som satt kvar av uvskyddet kan jag säga. Helt omöjligt. Så blev till att googla på tips och tillslut med tipset om en trasa och ett jämnt tryck över hela så lyckades jag få bort det väldigt enkelt. Sedan blev det dammsugaren för att få bort allt glas och "glasdamm". Och till min stora lättnad så verkar prylarna ha klarat sig! :) Har nu provat både kameran med en annan glugg samt den som satt på kameran vid händelsen. Autofokus å allt verkar fungera som det ska å inga missljud!
Ja, det var min nära-döden-upplevelse idag som jag bara kände att jag lärade dela med mig! Tack gode gud verkar grejorna ha klarat sig. Det var inget högt fall men ändå! 😮
http://Mylifeandbrian.blogg.se

Har också hänt mig och jag blev också glad över mitt uvskydd. finns delade meningar om man skall eller inte ha ett . Jag har det på alla mina objektiv som tillåter det. en liten extra försäkring. :-)
Vilken tur att det gick bra! Har också "räddat" en kamera med UV-filter en gång, när jag halkade på rullgrus på ett berg utanför Aten. I och för sig var det bara en billigare DX-variant och inte någon av jobbkamerorna, men nog tog hjärtat ett extra skutt av rädsla ändå.
Vilken tur att inget viktigt gick sönder!
Jag hör till dem som är ytterst skeptisk till UV-filtrens påstådda nytta. I det här fallet var det säkert bra att TS hade ett sånt monterat, men deras påstådda nytta rent allmänt tycker jag är överdriven. För fall i golv och liknande tror jag motljusskydd ger ett klart bättre skydd, åtminstone om de är svängda rätt väg. De är idag oftast i plast och absorberar energin från stötar väldigt bra tack vare materialets flexibilitet. UV-filtrets kant är inte precis flexibel och mjuk, vilket gör att stötenergin tränger sig längre in i objektivet och höjer risken för att linser flyttar på sig. Det har också hänt att skärvor från ett monterat UV-filter repat frontlinsen. Man har inte visir av glas på hjälmar heller då det skulle vara rent livsfarligt vid en olycka. De är i plast.
Den gång min D700 och 70-200/2,8 VRII rasade i golvet (de var hopmonterade och inne i kameraväskan som föll i golvet från ett bord) slets kombinationen isär vid bajonettfästet, och aldrig i världen att ett UV-skydd hade hjälpt nånting då. Det varkamerahuset som slog i golvet först, så ingenting framtill på objektivet hade räddat det. Hade jag haft grejorna åtskilt och inte hopmonterade hade troligtvis inget tagit skada.
Jag har inte UV-filter på ett enda av mina objektiv, och har klarat mig utmärkt utan dem än så länge. Men motljusskydden är alltid på, rätt svängda om de bara ryms i väskan på det sättet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det är långt ifrån säkert att uv-filtret var till någon hjälp. Front elementet på ett objektiv är väldigt mycket hårdare än filtret i sig och nu vart det ju mest jobbigt att plocka bort det!