Varför fotar ni?
Ptja, jag fotar för att jag tycker det är roligt, har nyss köpt mig en systemkamera och håller saker på hobbynivå. Skulle inte klara av att fota på annans uppdrag ännu-
Varför fotar ni?

Oj, låter lite pretto det där med inte ta uppdrag ännu… Och din fråga har varit uppe förr, den kommer upp emellanåt.
Hursomhelst så går det lite i vågor för mig. Jag tar inte särskilt mycket bilder nu, men en gång i tiden var det mitt jobb, och jag tar numer bilder mest när jag behöver en bild för att visa någonting, men emellanåt fotograferar jag just för att jag faktiskt fortfarande har ett visst nöje av att göra bilder.
Men jag har blivit ganska lat med tiden, inte alls som förr; och då det handlade om film var det ju rätt mycket mer pyssel innan man kunde se bilden. Det som kanske gör att jag inte längre tar så många bilder är att det inte längre är så mycket överraskningar. Det är inte nytt längre. Det är alltid mer stimulerande med nya grejer, och det är kanske en av de saker som gör att man får mer fart på det när man har en ny leksak. Jag har rätt många nu, och i stort sett ingen är ny.
Så njut av den nya leksaken så länge det varar. Eftersom det är en systemkamera, går det att utöka rätt mycket, med nya leksaker, nya möjligheter.
En vacker dag får jag nog ett ryck och börjar göra fler bilder igen. Drivkraften är nog att det faktiskt är roligt och stimulerande, och för mig är det ofta att lösa problem som stimulerar mest.
Just nu fotar jag knappt eftersom inspirationen har gått och gömt sig, men när jag fotar gör jag det antingen för att det är roligt eller för att jag har fått ett uppdrag.
Jag gillar att få beröm för vad jag gör bakom kameran, det gör mig glad. Och det är det då inte mycket som gör i mitt liv. Kameran, katten och pojkvännen. Därför fotar jag också.
Oavsett vad eller för vem vad man fotar tror jag det måste utgå från sitt eget intresse och vilja att utvecklas. Utan detta blir sannolikt resultatet inte speciellt bra.
Så mitt svar får bli: därför att det är så fantastiskt kul. Det är inte så mycket svårare än så.
Jag fotar alltid för min egen skull. Men åt kunder. :) Den dagen jag inte längre tycker det är roligt, vill jag inte jobba med det. Det är viktigt för mig. Annars får jag inte fram känslan jag vill ha i mina bilder.
Men ja. Det är mitt jobb idag. Egenföretagare. Fotar åt privatpersoner barnfamiljer, företag etc.
Började på hobbynivå och lekte mig fram. Ett superbt sätt att lära sig!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
För att det är roligt och för mig själv. Också för att fotografering är ett sätt för mig att uttrycka mig och säga saker som jag kanske inte hade sagt annars. Att säga orden rakt ut är svårare än att ta en bild som kan granskas på flera olika sätt.
Sen är jag sån som inte tänker fotografera sånt jag inte tycker är roligt. Jag tycker inte om att fotografera människor (barn är ett undantag), bröllop, bilar eller liknande utan jag säger som en av mina favoritfotografer sa "Nope, nope, nope. Had offers, and it just doesn't interest me."
Så. Jag fotograferar för mig själv. Skulle jag inte tycka något verkar speciellt intressant så skiter jag i det hellre än tvingar mig på det.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag kan tycka att det är så svårt att svara på egentligen. Jag fotar för att jag tycker det är riktigt roligt och för att kunna föreviga vissa ögonblick. Jag fotograferar för mig själv för att uttrycka saker precis som Moalinn skriver men även åt kunder. Men även för min egen vilja att vilja utvecklas och kunna hitta fler sätt att fotografera på. Motiven jag väljer före allt annat är djur, barn, sport och natur. Människo porträtt är för mig väldigt tråkigt och "stelt" då man kan berätta vad personen ska göra eller stå. Vilket gör det så mycket roligare att fotografera barn och djur då dem gör precis som de själva vill. Men för tillfället fotograferar jag inte så mycket då inspirationen inte är lika stor som den brukar vara.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har allt oftare min lilla digitalkamera med mig i fickan. Numera är fotograferandet viktigast just i det ögonblicket jag tar en bild, det får mig att att koncentrera mig på motivet och att se detaljer. Jag sparar en del bilder, men inte som på den tiden man hade diabilder att tråka ut gäster med och sedan slutförvara i evig glömska.
För att det är kul, kreativt utmanande och avkopplande. Kort och gott. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Foto är ett av flera sätt för mig att skapa och dokumentera - precis som man kan rita på ett papper eller att skriva text på det, eller som vanligt konst består av oljemålningar, gouache, pennteckningar et c, och olika motivval som stilleben, eller porträtt, eller miljöer.
Det flesta bilder jag säljer idag är panoraman eller miljöbilder sammansatta av allt från 10 till närmare 300 bilder och där HDR ofta behövs. Annars blir det växt och djurbilder för att dokumentera för inventeringar. Har alltid gillat extremt makrofoto till 3:1 eller mer.
Tar ca 2000 bilder per år men det blir färre sedan jag lärt mig kameran för att det behövs färre bilder för att göra rätt. Har gått igenom "98%" av allt som kamerans inställningar möjliggör.
/Bägtjesen
Älskar att blanda igenom gamla bilder som väcker minnen! Fotar för jag vill minnas alla underbara stunder och ögonblick! Tycker också att det är otroligt spännande och kul att knäppa med kameran och kunna fånga ett exakt ögonblick!
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Jag fotar för att det är roligt och nu när jag har en digitalkamera är det så mycket enklare för mig att sköta kameran själv. Det är jätteroligt att bläddra igenom gamla bilder och minnas.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/