Beställa canvastavla
Är det något speciellt man bör tänka på när man beställer en canvastavla? Tänker då främst hur bilden ska se ut, inte hur man gör på hemsidan eller liknande. Ska beställa en 20x30 från Crimson, vet ju hur man gör för papper men undrar om det är något annorlunda till canvas?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Du bör fundera på om du ska ha ram eller inte.
Förstoringsgraden är ju beroende på om du ska "omvik" av träramen eller inte.
Min erfarenhet är att canvas blir lite mörkare än pappersbilder. Detta beror troligen på färgen på materialet.
Låt inte det du inte kan göra hindra dej att göra det du kan göra
Omviket ser snyggare ut om man inte har ram - det ser lite tamt ut annars, och det är en del som går bort, men Crimson visar ju hur din bild beskärs beroende på med omvik eller inte. Tänker man inte på det när man tar bilden utan går i gamla fotspår med bilder som visas som utskrivna med vit ram under glas, så är det skillnad i hur mycket mer man behöver ha med. Canvas med träram kan också bli fint, och utan omvik, men även då behöver man ju ta till för träramens intrång i bilden.
Färgerna tyckte jag blev nära nog 100% och canvas eller utskrivet på fint fotopapper var mer en fråga om ytstruktur - det ser lite mattare ut på kanvas än glansigt fotopapper, helt naturligt.
/Bägtjesen
Tack för hjälpen!
Ram ska jag inte ha. Det ska bara vara en 20x30 canvas men jag har aldrig redigerat bilder för canvas innan så ville bara vara säker på att inget extraarbete behövs göras.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Har tidigare själv beställt canvas, det som är viktigt är fotot är i bra kvalitet och inte för pixligt. Vet att vid framkallning av canvasen brukar färgerna bli lite mörkare typ några procent. Har du svårt att avgöra då kan du köra test analys av ditt foto på sajten foto på canvas. Finns ett verktyg som ger rekommendationer till canvas samt bra info för canvas foto.