Sälja bilder?
Det kommer bli många frågor nu men jag ska försöka dela upp det så gott det går. Tack säger jag redan till alla som ger sitt svar! :)
Hej!
Jag funderar på att börja sälja färdigfotade bilder, eller jag har länge velat sälja men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Hur gör ni? Hur " marknadsdför" ni er själva?
Hur gör ni med bilderna? (utan stämpel?)
Hur mycket tar ni för era bilder? Hur gör ni med betalning?
Jag har inte tänkt att starta ett företag eller så, jag vill bara "sprida min konst" haha!
I'm gonna let my little light shine
Korrigerade "kost" till "konst" i ditt inlägg då jag tror det är det du avsåg. 🙂
Jag är inte helt insatt i hur reglerna är i Sverige, men ska du sälja bilder är det bäst att kolla upp med skatteverket om reglerna kring småskalig försäljning, om du behöver betala moms eller nåt.
Stämpel skulle jag undvika på färdiga verk, eller göra den så liten och obemärkt som möjligt. Tänk på bilden i sin slutliga storlek när du lägger dit stämpeln om du vill använda en sån, så den inte blir för stor. Priset du tar ska betalt förstås täcka dina utgifter, eventuell skatteprocent samt ge en viss vinst, men i övrigt finns det väl inte så mycket begränsningar. Du tar betalt enligt vad du tycker de är värda. Observera bara att det ofta är svårare än man tror att sälja fotografier i form av tavlor.
En sajt man kan sälja tryckta bilder via är 500px.com. Hur många som köper bilder via den sajten vet jag dock inte, jag har inte sålt nån bild till exempel. Getty Images och liknande bildbyråer kan man också sälja bilder via, de har via Flickr kontaktat mig angående bilder de var intresserade av, men jag orkade inte med byråkratin som krävdes. Foto är en hobby för mig och inget jobb. 😛
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack för ditt svar! Ska kolla upp detta du nämnde. :)
Har inte tänkt mig att sälja 20 bilder i månaden direkt utan mer någon gång då och då att sälja någon enstaka bild. :)
I'm gonna let my little light shine
#2 För att få sålt någon bild då och då så får man nog ligga i och lägga upp ganska många bilder på ganska många olika ställen. Det är rätt hård konkurrens.
Jag har inte försökt speciellt mycket men har inte fått sålt så mycket. Tre foton totalt genom tiderna och då var två av dem i en tävling där ca 100 foton köptes av de som kom in. Den tredje jag lyckades sälja var via mobilappen "Foap".
Lycka till!
mvh Martin
Ja det är verkligen inte lätt att sälja bilder. Jag har några på FineArtAmerica och har varit med där rätt länge. Jag har endast sålt ett par tavlor och i väldigt små storlekar. Man får göra det mest för att det är roligt men det är ingen förtjänst i det alls när man säljer genom sådana sidor. Jag tror jag tjänade 15 kr på min tavla.