Hund (N)

Hundens uppsyn är ju fin, men jag tycker att du har varit lite väl nära.
Perspektivet blir överdrivet när man tar bilder på mycket nära håll, och det har gjort att huvudet ser oproportioneligt stort ut, med nosen också överdriven.
Om man i stället backar lite, och zoomar in, i stället för att vara väldigt nära med vidvinkel, brukar det bli lite mer naturligt perspektiv. Porträtt, också på mycket små hundar, tar man bäst på lite drygt en meters håll.
En annan sak hänger ihop med exponeringen, men det är knepigt att veta precis hur man bäst exponerar en hund med vit päls. Här är hunden i skugga och täcker en mindre del av bilden, och kameran har exponerat mer efter skuggan i bakgrunden och lövverket. Normalt behöver man kompensera lite mot plus när man tar djur med vit päls, men eftersom det är så mycket mörkt i det här motivet, blir det tvärtom. Teckningen skulle ha blivit lite bättre om du hade dragit ner exponeringen lite grann.
Titta i bruksanvisningen på Exponeringskompensation, så ser du hur man gör för att ändra exponering. Det finns också ett par hjälpmedel i kameran för att se om man får urfrätta partier i bilderna. Dels histogram, men ännu mer värdefullt är högdagervarning. Jag tror att din kamera kan visa det direkt i sökaren när du ska ta bilden. Högdagervarningen visar vilka delar av bilden som blir överexponerade, och man drar ner exponeringen med kompensation mot minus, om man inte vill låta sådant som blinkar bli urfrätt.
Och när du backar undan lite och använder zoomen i stället när du vill ha hunden att täcka mer av bildytan, så kan du också välja att kameran ska fokusera på ögat i stället för på nosen. Jag tror att man kan använda skärmen på kameran för det och peta på stället där man vill sätta fokus. Kanske den också går att trycka av på det sättet. Kolla bruksanvisningen.
Som stående bild fast ändå med mycket luft åt höger tror jag den hade varit ännu finare :)
Jag tycker den är lite för ljus på vissa ställen också.