Alternativ till Nikon D3300?
Hej,
Jag och min sambo är ute efter att köpa en instegskamera (systemkamera) i nyare modell. Det är viktigt att den har bra grundförutsättningar gällande både foto och film och en god batteritid.
Vår budget för kamera inklusive objektiv är 6000 kronor. Nikon D3300 kostar runt 5000 inklusive kitobjektiv - men vilka lämpliga alternativ finns det? Finns det någon anledning att köpa en annan kamera?
Jag vill ej köpa begagnat.

Om video är viktigt, kan det vara värt att titta på annat än spegelreflexkameror. En DSLR, som D3300, är inte längre DSLR när man tar video, och man har inte någon titthålssökare, så man kan inte hålla den mot ansiktet. De är ganska jobbiga att ta video med på fri hand, men fungerar bra på stativ.
Spegelfria med sökare, och SLT-kameror, kostar mer än D3300, men det kan vara värt det när den ska användas till video.
Samsung NX30 och Samsung Galaxy NX är vettiga kameror för både fotografering och video, Men det spräcker budgeten med 500-800 kronor. De har dock väldigt stora fördelar utöver att man kan filma med sökare. Bland annat är de fullt färdiga för att fjärrstyras via WiFi direkt från en vanlig smartphone eller platta, dvs man har sökarbilden på plattan och styr kameran därifrån.
Tack för tips 🙂