Prova olika vinklar
I en annan tråd frågade UppoNer om olika vinklar. Eftersom det är många här som precis har börjat med foto så låt oss visa lite exempel på hur man kan ändra vinklar.
Här tog jag ett foto av ett båthus när ett regnväder började samla sig. Fotot kändes lite platt och jag gillade inte så mycket av det blå huset till höger och vita staketet till vänster.
Så istället för att bara kapa av utsidorna av bilden gick jag ner på knä och fick detta resultat. Det blå huset och vita staketet är fortfarande där men försvinner i bakgrunden. Samtidigt ser molnen lite mörkare ut mot båthuset.
Hoppas fler kan komma med exempel på hur vinklar kan ändra ett foto.
Mvh/Eddie

Bra vinklat.Det blev mycket bättre, med en bild som gav mer.
Jag ska själv lägga upp en bild när jag sitter vid en dator som jag kan ladda ner med.
Ja gör det Berra. Om vi kunde få med några olika exempel så kan dom som precis har börjat fota få lite olika ideer.
Eddie
Så lite gör så mycket, bra exempel Eddie!
Kreativiteten och möjligheterna sitter i benen & fötterna ;)
Mycekt bra. Skall även komma med exempel på perspektiv (som delvis är samma som vinklar, men tar kanske det i annan tråd - får se hur fotona blir).
mvh Martin
#4,5 Om vi alla hjälper till med fler exempel på olika vinklar, perspektiv och liknande så hjälper vi dom som precis har börjat med foto. Sedan blir man ju aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Eddie
Det klassiska felet jag tror många djurägare gör när dom fotar (dom som kanske inte är helt insatta i foto osv..),
Här är det fotat snett uppifrån, man har ingen ögonkontakt med djuret och bilden känns mer tråkig..
Nu kan man ju bortse från dom andra fotografiska felen xD När det gäller vinklar här ;)
Här kommer en annan bild när jag gått ner på djurets nivå och skapar en annan vinkel, här har jag ögonkontakt och det blir mer liv från den. Nu fick jag ingen bild på denna med hela öronen, så tyvärr blev det en tightare beskärning.
Den röriga bakrunden är väldigt störande, jag vet, men bortse från det och tänk på vinklarna ;D
Jättebra exempel. Visar tydligt vad en lägre vinkel kan göra.
Eddie
Okej, jag har inga direkta "före & efter" men kanske kan visa ändå.
"Smyga sig in på själva situationen" är himla effektivt också, som här, en grabb sitter och fotar några som imundigar diverse midsommardrycker i partytältet, jag gick nära och man kan nästa höra "Psst, hallå, vad fotar du egentligen?"

Eller varför inte fota där det vanligtvis "anses" totalt ointressant?
Bilden talar ganska mycket ändå: "Grabben fick ha gummistövlar, det hade regnat hela dagen och marken var allmänt sumpig men så mycket bus det fanns i dom benen, hela kvällen" :)

Och som redan nämnts ovan, gå ner i nivå med det du vill fota för att "lyfta det till sin rätta nivå". Här ligger jag på stranden, vände mig om och fick syn på ett gräs som såg himla läckert ut, mycket tack vare himmelen som bakgrund. Kort skärpedjup och molnet förvandlas till en "mjuk bomullstuss" som framhäver de vassa grässtråna extra mycket.

Härliga exempel Petersen. Den första är bra med det korta dof och hur du smyger dig på bakifrån. Tvåan visar att man inte behöver ta alla foton raka och riktade rakt fram.
Eddie
Tack Eddie.
En sista då, sen blire kaffe på altanen i förmiddagssolen :)
Ska man fota djur uppifrån (på 'fel' sätt alltså), så kan man invänta en kul blick samt försöka lägga objektet på en mer tilltalande plats i sökaren för att "dölja" den normalt trista "uppifrånvinkeln", var inte rädd för att "skära av" delar, bara man skär där det funkar (det kommer man på efter ett tag) så blir det helt ok & det skapar en viss 'nyfikenhet' på vad som mer finns i bilden eller varför det blev som det blev.

#15. Himmla (
) kul sätt att få en kanske ointressant bild att se häftig ut. Läckert.
Eddie

berra, helt klart, samma bild men ändå så olika.
Dethär var en himla kul tråd, tror det ger mycket, speciellt för alla nya som kanske är helt överhopade med att lära sig en massa termer och vilka objektiv som finns eller vad de ska köpa eller inte eller varför eller varför inte osv.
Så ligger de stora hemligheterna…. i ens egna ben, 'gångjärnen' i knäna äro underskattade :)
#20 så sant, så sant! Smutsa ned knäna mer, fotografer! 

Annars finns det knäskydd som är bra att använda när man ska lite lägre ner.

Mycket bra tråd,,,vilken skillnad det blir, på före och efter bilderna! Lärorikt.
Ett sätt att träna sig på detta är att bara använda ett fast objektiv på kameran under en dag. Då får man zooma med fötterna och jag lovar att man ser helt annorlunda på komposition.
Eddie
Jätte bra tips! jag gillar att fota närbilder och ibland när jag kollar runt på andras så kan jag ibland se att dom har förmycket på bilden, T.ex innan idag såg jag en jätte snygg bild som var på en blomma med vattendroppar på, men sen när jag förstorade upp denm (klickade på den så man fick se hela) blev den inte alls snygg för den blev för rörig. den som hade fotat den hade tagit nästan hela blomman och inte haft någon bakgrund och jag tyckte att det hade varit snyggare om hon bara hade tagit så blomman och vattendropparna täckta Halva hörnet istället för att den tog upp hela bilden….
Stor skillnad. Bra exempel.
Eddie
#30 Ooh :D Den gillade jag :) Där du fotat igenom ljuslyktan :)
Hej igen!
Här har jag ett till exempel på hur man kan leka med olika vinklar..
bilden/rna visar ett däckspår i snön från olika perspektiv. Stora bilden visar hur fotot blev när man la kameran i spåret.. det ser ut som meterhögt med snö. ;-) Okej, Vitbalans och sånt är kass.. men ni fattar.