Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1786 ggr
LindaKarlstrom
0

Studioblixtar

Nu har jag blivit sjukt inspirerad av att fota studiofoton och vill sådels köpa två studioblixtar.
Så tipsa på en massa! Blixtarna ska användas till kattporträtt, mindre hundar och porträtt på barn/ansikten :)

Pratade med en fotograf i helgen och hon sa att blixtarna bör vara på 300 nånting XD

Jag vill gärna ha tipps på blixtar som inte ruinerar mig totalt då jag är en fattig student =)

LindaKarlstrom
0

Det är även okej om ni länkar till anonser :P

LindaKarlstrom
0

är den här helt dåligt? för det är typ vad jag har råd med :/

Kan ev köpa för 5000-5500… Och om jag låtar pengar kan jag i nödfall köpa för 6000.

LindaKarlstrom
0

Och hur funkar vita paraplyer? Är dom mkt sämre än silvriga? Och vad är bäst mellan vitt paraply, silvrig paraply och softbox? Varför är det bäst/sämst? :)

frukost
0

*putt* :)

LindaKarlstrom
0

#4. Tack! :)

Adobe
0

Om du har möjlighet, så köp Elinchrome 2 hos Scandinavian Photo eller Cyberfoto.

Bertil

LindaKarlstrom
0

#6. Okej. Skulle du kunna länka till dom blixtarna?

LindaKarlstrom
0

Tack! :D låter bra det där! Tyvärr kommer mina föräldrar tycka att det är alldeles för dyrt. Fick en maxgräns på 6000 då jag bara har sparat ihop 4600 och dom vill helst inte behöva låna ut för mkt pengar :(

Melianna
0

Är det inte lite synd att låta 700:- sätta stopp för att köpe blixtar som kanske är mkt bättre? Spara 700:- själv då:)

LindaKarlstrom
0

#10. Ja jag får se hur jag gör. Egentligen vill dom inte att jag köperr några blixtar alls, men då jag behöver ha blixtar i slutet på nästa månad så är det som bäst att köpa :P

LindaKarlstrom
0

upp :)

pellepiano
0

Kan rekommendera Kaffebrus Lite-set för 1995:- med blixtar, stativ och vita transparenta paraplyer. Dessutom fraktfritt.
www.kaffebrus.com

LindaKarlstrom
0

#13. okej, men det känns som att för dom pengarna får man inget av värde :/

Robert
0

Studioblixtar, behövs det?

Här är några bilder jag tog i ett p-hus på en modell. En blixt, Canon 580 EX slagen i ett paraply, mixat med dagsljus och lite reflexskärmar.

Hälsningar

Robert

LindaKarlstrom
0

#15. Då jag kommer vara i ett föråd med två pyttesmå fönter kommer jag klara mig dåligt med lite ljus, och jag fick tippset av en annan fotograf att använda mig av två studioblixtar och två refelxskärmar om jag inte hade råd med fyra studioblixtar….

Och jag måste säga att jag är lika imponerad av dom där fotona, som av alla dina andra! =)

[PeterWem]
0

Jag är nöjd med mina budgetblixtar från Kaffebrus. Resultatet ser du här.

Skulle jag ta skolfoton är nog dessa blixtar begränsande. Men till porträtt, katter mm. Inga problem.

Krissefoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kör elinchrom D-light 4 funkar bra, bland dom bättre budget blixtarna. Köpt hos cyberphoto.

skickar med en bild på min studio

pellepiano
0

#15 Jättefina bilder. Men ett väldigt dyrt belysningsalternativ.

För priset av en 580 EX får man …

4 st 120 ws blixtar, 4 paraplyer och fyra stativ plus en kunglig utekväll med mat och sprit =)

Niklas
0

Skillnaden mellan vita och exempelvis silvriga paraplyer är inte kvalitén. De ger olika ljus. Silvriga ger hårdare ljus och vita mjukare. Ibland vill man ha det ena, ibland det andra.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

LindaKarlstrom
0

#20. Okej, tack för det! Har funderat och funderat över det men inte kommit på något bra svar. Vet du vad är det för skildnad på softbox och paraply? förutom utseendemässigt, vad gör det med ljuset? :)

Niklas
0

Softbox gör ljuset ännu mjukare.

Vänliga hälsningar

Niklas

LindaKarlstrom
0

#22. Tack igen! Tror jag har börjat å lite rätsida på det här nu :P

pellepiano
0

Softbox gör ingen skillnad på mjukheten direkt. Storleken på ljuskällan har störst betydelse vad gäller skuggkanternas avklingning.

Kan bli lite större kontrast med softbox dock , då paraplyer sprider ljuset mer och man kan få en hel del spilljus från omgivningarna som lättar upp skuggpartier. Men det beror förstås på miljön.

Krissefoto
0

En liten rättlelse.. man får det mjukaste ljuset med en softbox som använder dubbla tyg fram. och det gör ju dom flesta större softboxar.

pellepiano
0

Varför då?

Niklas
0

#24: Det verkar som om vi använder olika paraplyer och softboxar. Vad jag skrev gäller min utrustning, vilket jag kanske borde ha skrivit. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#19, håller med om att en 580EX kan vara vansinnigt dyr. Men den är liten och behändlig.

Softbox hit och dit, det kan bli riktigt hårt ljus från en softbox om placeringen är illa, dvs för långt ifrån källan.

Hälsningar

Robert

Lizzan
0

puttar

Lizzan
0

:)

LindaKarlstrom
0

http://bostroms.jetshop.se/default.aspxhttp://bostroms.jetshop.se/default.aspx

någon som har hört nåt om dom där blixtarna? är 2 sekunders lattningstid sjukt jobbigt att ha? :P

Niklas
0

Två sekunder är inte så farligt. Du vänjer dig. Många tar inte så mycket som en bild varannan sekund i alla fall.

Vänliga hälsningar

Niklas

Krissefoto
0

Titta på den här länken, bild 3 har jag  tagit med softbox och bild 6 är tagen men vitt paraply framifrån och "ren" blixt direkt bakom modellens huvud, kan du jämnföra mjukheten i ljusen.

http://www.krisse.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=178454

pellepiano
0

Ja kontrasterna blir ju högre med softboxen, förmodligen för att det är starkare instlld blixt på den, att döma av reflexen i ögat. Och kanske för att paraplyet oxå ger en del spill från väggar eller omgivning ( kan vara blixten bakom som ger mer ambient ljus oxå ).
Skuggavklingningen ter sig dock rätt lika.

Här är en kul sida där man kan jämföra olika softboxar, paraplyer, bikakeraster mm http://www.bron.ch/vt_pd_lg_sc_en/index.php

Krissefoto
0

#34 tack för länken! intressant

Martin
0

Tips när ni länkar till externa sidor: Skriv inte bara adressen, utan markera den och klicka på "skapa länk", och kryssa sedan i rutan "öppna i nytt fönster".

T.ex. din sida Robban öppnas i mitten av iFokus och man ser inte att det är din sida, samt så får man försöka scrolla till höger och vänster och upp och ner för att ta del av dina i övrigt utmärkta foton, samt andra tips du har på din sida.

mvh /Martin

mvh Martin

fotokrafs
0

Gäller bara internet explorer? För mig öppnar alltid mozilla firefox eller opera, länk i ny flik. :-P

Martin
0

#37 Det kan vara så. Men majoriteten (skulle jag tro) av besökarena här använder IE, det är i alla fall så på den sida jag själv ansvarar för.

mvh Martin

LindaKarlstrom
0

#33 #34. Intressant! :)

LindaKarlstrom
0

Någon här som har Electra Cadet 300 blixtar? Funderar på att köpa ett paket med:

2 st Electra Cadet 300
2 st standard reflektorer
2 st Ledljuslampor
2 st belysningsstativ.
1 st Softbox 60x60
1 st Silver paraply
2 st Synksladdar
2 st Nätkablar 240v
Manualer