Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 516 ggr
kecka
0

kvällsbildinställningar ??

Jag har köpt en D80 och håller på att lära mig den lite pö om pö.

Jag är övernöjd med den och dess funktioner men har lite svårt att få till bra bilder på senkväll/natt.

Jag tänker mig typ bild över en stad med lampor eller liknande.

Någon som har tips om vilka inställningar som man ska ratta in för att få till bra bilder.

Gärna något alternativ som funkar ok utan stativ eftersom liknande bildtillfällen ofta dyker upp ganska spontant.

The-Photo
0

Nikon D80 eller??

kecka
0

Ja

Men sådana inställningar , för jag antar att det handlar om att pilla med slutar tider och bländare eller liknande borde väl vara ganska oberoende av model egentligen ?

The-Photo
0

Öka känsligheten eller använd stativ

pellepiano
0

Lång slutartid så slipper du höja ISO.

Martin
0

Stativ är att rekommendera, och har man det inte med sig får man improvisera lite.

Då får man använda något som finns ute som stöd. I detta fallet har jag satt den på en "brohandtagsknopp", som förvisso inte var helt plant så jag var tvungen att stötta lite, men jag inbillar mig att det blev stadigare så här än helt handhållet.

Som du ser så blev det ändå skakningsoskärpa, så jag rekommenderar som sagt helt klart stativ.

Slutaren är på bilden 1 sekund, och bländaren 3.2. Detta var när jag var ny med kameran och därefter har jag lärt mig att landskapsbilder ofta blir bättre med så liten bländare som möjligt (så stort f-tal som möjligt).

Kameran är en Canon Powershot S3 IS.

mvh Martin

Mandrakonian
0

Sen beror på vad du har för optik när du fotar . Mvh/Mandrakonian.