Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 836 ggr
Cochon
0

Skicka in för kalibrering - pris?

Hejsan, jag har en något okalibrerad Nikon D7000 här hemma som jag ännu inte har fått skickat iväg för att kalibrera för fokusen ligger lite för långt bak så jag får alltid fokusera manuellt, vilket man har fått rätt bra koll på nu med tiden, men känns ändå som jag gör det lite mer komplicerat än vad det egentligen behöver vara. Någon som vet vad en kalibrering skulle gå på, på ett ungefär? 
//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Bagtjesen
0

Jag skriver detta inte för att jag vet priserna, men för att även om du har fokus perfekt så har du ju alltid något mer eller 2/3 eller mer av skärpedjupet bakom fokuspunkten/fokalpunkten. Det förvirrar ibland så att man tycker att den får fokus för långt bak. Ta en bild med din kamera och en tumstock med millimeter, ställ den i 30-45 graders lutning, och ta ett foto. Kolla brännvidd och bländare och  mätt avstånd från bildplanet till den plats där du tänker dig att du har fokus. Kolla med en Depth of Field beräkning (t ex DOF calculator), vad för skärpedjup du borde ha. Man kan bli lurad av att mer av skärpedjupet alltid ligger bortom fokuspunkten. 

Det finns bra beskrivningar på nätet hur man kalibrerar D7000, och det skall ju göras per objektiv också. Det är förhållandevis lätt att göra med en vanlig måttstock/tumstock. Det enda som man bör kontrollera är hur skärpedjupet ser ut framför/bakom fokuspunkten, eftersom hur mycket som ligger framför/bakom är beroende av brännvidd och bländare och avstånd från bildplanet till motivet.

Om du inte känner att du vill göra det själv, så kan nog vilken kameraverkstad som helst göra det åt dig, t o m en lokal verkstad, och då slipper du betala för frakter fram och tillbaka också, så hör med dem vad det tar. Försäkring på kamera och objektiv när du skickar dem kan också behövas och posten täcker väl bara 10.000:-

/Bagtjesen

Cochon
0

#1 Jag har skrivit ut sånt här fokus mätstocks papper, och den visade inte så bra som håg önskade… ;-P men kan man kaliberera sin kamera själv utan svårigheter? :-O

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Inkanyezi
0

Fasta brännvidder kan du finjustera, och det funkar bra. Zoomar är lite knepigare, eftersom de kan fokusera fel olika beroende på vilken brännvidd man har ställt in. Då kan man endera välja att justera för den viktigaste brännvidden, eller kanske helst en ganska lång brännvidd och hoppas att resten hamnar inom skärpedjupet.

När fokuseringen justeras vid verkstad görs det så att zoomen fokuserar rätt på alla brännvidder.

Det är ganska enkelt att justera för optik med fast brännvidd.

Bagtjesen
1

#3 Ja, det är skillnad på zoom/fast, men flera av artiklarna på nätet tar upp det. På mina zoomobjektiv var inte skillnaden så stor så att jag ens behövde bry mig om att justera dem - de låg på det hela taget ganska rätt - och om jag skulle ha behövt justera så är det ju jag själv som bestämmer precis hur mycket - naturligtvis så bör man testa igen, efter justering, så att utfallet blir rätt.

#2 Cochon - Följ gärna beskrivningarna på nätet kring hur du justerar det på en D7000. Pröva att ta en bild på fokuseringspappret du skrev ut och lägg upp här - mät avståndet med måttband, från bildplanet /det vita strecket på kamerahuset till den punkt exakt i mitten på pappret du plåtat med kameran inställd på att använda en enda fokuspunkt. Ta bilden ca 30 grader ner mot pappret. Lägg upp en så bra bild max1999KB, och meddela oss det uppmätta avståndet och brännvidd och bländare så är det bara att kolla med någon DOF kalkylator.

Anledningen till att du skall mäta upp avståndet manuellt är att avståndet som står i Exif inte alltid är rätt skrivet - även om bilden faktiskt blev korrekt autofokuserad.

En anledning till att du kanske känner att du får bakfokus kan vara att du fått problem när du använt för många fokuspunkter - Hur bra  autofokus blir kan alltså vara beroende på motivet, och hur mycket "djup" det faktiskt finns, och var det ligger under för avståndsmätningspunkter.

Så släng upp en bild! Alltid intressant för andra att kolla på…

/Bägtjesen

Cochon
0

Tack så jätte mycket! Jag har kollat runt lite på youtube och fått ett bra hum om hur jag ska göra, dock står mitt stativ hemma så får vänta med att fiffla med allt till helgen. Jag återkommer! =) Och än en gång tack! =D