Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1402 ggr
[JenniN]
1

(N) Natur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna med min nya kamera, har knappast lär mig alla inställningar men vill ha kritik på denna.

Inkanyezi
0

Det är ett svårt motiv, eftersom kontrasten är så hög, men du har lyckats ganska bra. Den skulle nog behöva mer efterarbetning, och helst om du har råfilen, eftersom det mörka närmast är lite väl mörkt och skulle kunna lättas en hel del, så att man får fram mer av motivet och lite bättre balans i bilden.

När kontrasten är så hög som här bör man egentligen försöka använda så lågt ISO man kan, för att få största möjliga dynamiska omfång.

Om du inte har råfilen, utan bara en jpeg, går det ändå att lätta det mörka ganska mycket,  och det kan göra bilden mera tydlig, och om man använder kurvverktyget kan man kontrollera det ganska väl, så att det mörkaste ändå går ner till helsvart, och utan att bilden blir blaskig när man sänker kontrasten i mellantonerna. 

Jag tycker att bilden blir bättre av att plocka fram mer i skuggorna, där det faktiskt finns väldigt mycket teckning.

[JenniN]
0

Vad är råfilen? =) 

jag hade ganska lågt ISO, men det som var runt omkring vattnet vart nästan svart när jag stallde ner ISOn mer. Men jag ska prova nästa gång ! :) 
tack. :)

Inkanyezi
0

Råfilen är den fil som kameran först skapar, innan den gör en bild.

Man kan välja att spara råfilen när man har en avancerad kamera, och när man har råfilen, så kan man ta fram bilden från den med ett lämpligt program i datorn, och då har man mycket större möjlighet att ändra bildens toner.

Råfilen innehåller vanligen ett större dynamiskt omfång än en jpeg som kommer ur kameran, och det finns en större mängd data i tonerna i bilden, så att man inte riskerar "posterisering", dvs trappstegsgradation, när man ändrar tonerna.

Att det "blev nästan svart" av att ställa ner ISO mer, hänger ihop med att man inte bara måste minska ISO, men också öka exponeringen. Kameran visar ungefär som bilden kommer att bli, men det du ser i sökaren är en jpeg ungefär som kameran skulle göra den när du spar i jpeg. Om du minskar ISO och ökar exponeringen, ska bilden inte bli så mörk i sökaren. Men för bästa resultat kanske du ändå bör låta den bli ganska mörk i sökaren och sedan ljusa upp den i efterbehandlingen, när du omvandlar den från råfil till bild.

Vitsen med att ha större dynamiskt omfång, så som man får vid lägre ISO, är att man ska kunna slippa urfrätta högdagrar i bilden, samtidigt som man kan få fram detaljer och toner i det allra mörkaste.

En sån här bäckfåra är ofta väldigt mörk, med svarta alger eller ruttnande löv i botten och på stenarna, och om du ser exempelvis den nerfallna grenen nära, så är den nästan helt svart - men om du ljusar upp det mörka lite, får du fram den där grenen, och det syns att den ligger en bit ovanför bäcken.

Man behöver ofta lite längre exponeringstid när man minskar ISO, men det är en balansgång hur man ska exponera för att inte tappa det allra ljusaste. Din kameras sensor förmår fånga mer än vad du kan se i en jpeg-bild som kommer direkt ur kameran, och det som ser nästan svart ut i sökaren kan mycket väl ha god detaljering, även om du inte ser den i sökaren. När du tar fram histogrammet är det ganska lätt att se om det är mycket i bilden som är helt svart, och man ser också om det finns urfrätta partier.

Jag har inte bruksanvisningen till din kamera, men jag misstänker att den kan visa i realtid, redan i sökaren, vad som kommer att bli helt svart i bilden och vad som kommer att bli urfrätt, med inställningar för visningen av "highlight" och "shadow". Kolla din bruksanvisning om det finns såna inställningar. De kan hjälpa mycket när man bestämmer sig för hur man ska exponera. Inställningarna finns nog när man chimpar bilden man har tagit, men jag tror att din kamera kan ha det i sökaren också, innan man tar bilden.

[JenniN]
0

Okej, jag tror att jag har förståt en del av det du skrev. Men det jag inte förstår är efterbehandlingen. Hur gör jag den? Är det något program man måste ha i datorn? 

Tack så hemskt mycket för svar!

Inkanyezi
0

Ja, efterbehandlingen görs med program i datorn.

Du fick med ett program som du kan använda till att omvandla råfiler från kameran till bildfiler, och därutöver finns ganska många program för vidare behandling, om man vill göra mer avancerad bildbehandling. 

De mest populära programmen för bildbehandling är de som Adobe gör, Photoshop CS och Photoshop Elements. För råfilsomvandlingen finns också ett program från Adobe som heter Lightroom, men både Photoshop CS och Elements kan öppna råfilen med ett tillägg som heter ACR, Adobe Camera RAW

Utöver de kommersiella programmen finns också fria program, Gimp exempelvis, för bildbehandling, och UFRaw eller RAW Therapee för råomvandling. Båda dessa råfilsomvandlare kan jobba ihop med Gimp, och UFRaw finns som insticksprogram till Gimp, så att man kan öppna råfilerna direkt ifrån Gimp.

Utöver bildbehandlingen använder många också funktioner för att lägga in bilderna i mappar på datorn och katalogisera dem, och såna hjälpmedel finns i Elements, i Lightroom, och en del fristående program, varav vissa är fria. Ett ganska bra fritt program är Faststone Image Viewer, som också kan hantera råfiler. 

Det finns också andra avancerade program för råomvandling, en del av dem mycket bra, som DxO Optics Pro och Capture One.

Sonys råfiler har tillägg ARW, SRF eller SR2, och det finns ett program som följde med kameran, där man kan omvandla dem till bildfiler. Det finns också flera andra program, som man endera kan köpa, eller som är fria, och som kan laddas ner från nätet.

[JenniN]
0

Nu hänger jag inte med alls. Ett program som följde med när jag köpte kameran? 
jag fick med ett papper om objektivet, en papper om att jag ska bli medlem på Sony och ett papper där det hänsvisas till en länk där jag kan ladda ner bruksanvisning. 

men det följde inte med något program, vad jag vet. 

men de här andra programen du pratar om, går de att ladda ner någonstans?

Inkanyezi
0

Fanns det inte en CD-ROM med program i förpackningen? Det brukar alltid göra det, men kanske Sony har något annat sätt att dela ut sitt program. Det bör i så fall finnas anvisningar i bruksanvisningen. 

Så du får lov att ladda ner bruksanvisningen, och där kanske du kan hitta var man kan ladda ner Sonys eget program för omvandlingen.

Det är ett par saker som du måste ta tag i för att få lite struktur på hur du hanterar dina bilder. En är hur du ska lagra bilderna och hålla ordning på dem, en annan är vilka program du ska använda för att bearbeta dem.

Det finns flera olika sätt, och det hänger lite på vilket operativsystem du har i datorn. Det ser ut som om du har en av de nyare versionerna av Windows, och du har använt Microsoft Photo Viewer, som kan hantera råfiler från många kameror, kanske din också. Deras senaste codec-paket kan laddas ner.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=26829

Det finns mer utvecklade bildbehandlingsprogram, och en bra kombination, om du inte vill investera i något av de kommersiella paketen, är Gimp med insticket UFRaw. Inlärningströskeln är ganska hög, men det är faktiskt en avancerad kamera du har skaffat dig, med många möjligheter. För att utnyttja den ordentligt måste du ha en ordnad arbetsgång för efterbehandling. Den innefattar att hantera råfilerna, lagra dem på säkert och enkelt sätt, som gör det lätt att hitta bilderna, och att backa upp det du har gjort, så att du inte plötsligt blir av med alla bilder när din hårddisk kraschar.

[JenniN]
0

7# Nej det bar inte en CDrom med i förpackningen, men jag ska absolut ladda ner och skriva ut bruksanvisningen och lära mig mer och se om jag kan hitta något där. 

Jag köpte med två stycken stickor som jag ska spara bilderna på . De heter Kingston, och de är på 16GB. I dessa har jag nu sparat de bilder som jag har tagit. Och det kommer nog bli fler. 

Jag ska ladda ner ett bearbetningsprogram, men kanske det inte går att göra så mycket med de bilderna jag har tagit nu eftersom de alla är jpeg. Kanske måste jag vänta tills jag hade listat ut hur man gör för att spara RAW och jpeg?

Inkanyezi
0

Du ska inte använda stickorna för förvaring av bilder. När du har tagit bilder, ska de föras över från stickan till något annat medium, och sedan ska du också se till att backa upp dina bilder på åtminstone ett ställe till. Till att börja med kan du använda datorn och en extern hårddisk.

När du säger stickor, menar du då USB-stickor? De är bra till helt andra saker, och för bilder kan man till exempel ha med sig bildspel om man vill visa det hos någon annan, på dator eller platta. Men som lagring är de alldeles för små.

Du behöver en hårddisk, och det finns 2TB för ungefär åttahundra kronor. Det räcker ganska långt, men när du har mer bilder än vad som ryms i din dator, kommer du att behöva en extern hårddisk till, för att vara säker för hårddiskkrasch.

Bilder tar stor plats, och råfiler tar ännu större plats. Råfilerna är troligen omkring 15 MB stora från din kamera, och det fyller ganska snart upp de där stickorna. Stickor är också ganska osäkra som lagring, så du behöver verkligen en bättre strategi.

[JenniN]
0

9# Ja, men jag som är total nybörjare kanske inte behöver mer just nu? Eller? 

Jag tänker att innan jag ens har funderat ut hur det fungerar med RAW-filerna, inte behöver så stor plats? Ah, jag får fundera lite och åka och titta vad jag kan hitta att köpa. 

Men nu har jag laddat hem det där prgrammet och redigerat lite, vad tycker du nu? Jag tycker att det blev bättre, men du har säkert mer att lära mig :)

[JenniN]
0

men nu vill inte bilden gå att ladda. :/

Princesseen
0

Det finns jätte bra videos på moderskeppet.se. Det var genom det och några böcker som jag lärde mig alla inställningar. Tänkte bara tipsa.

[JenniN]
0

http://dayviews.com/h0nheterjenny/518884981/

Här finns bilden, för det går tydligen inte att ladda upp här. :/

Inkanyezi
0

Den går inte att öppna i större format än preview om man inte registrerar sig på Dayviews. Om du vill att man ska kunna se bilder precis så som du lägger upp dem är exempelvis Dropbox ett bättre val. Där kan du lägga stora filer och göra dem direkt tillgängliga om du vill. 

Bilden har blivit ljusare, och man ser mer i den nedre delen av bäckfåran, men samtidigt tycker jag att det ser ut som om du har gjort bildens övre del onödigt ljus.

Det är alltid en balansgång när man ändrar ljushet i en bild, mellan hur mycket man ska göra den ljusare, och hur det påverkar alla tonerna i bilden. Så länge man inte jobbar selektivt, är det bästa verktyget "Kurvor", men annars kan man med masker och lager arbeta på olika sätt i olika delar av bilden.

Det är en lång väg att gå tills man hittar fram till sitt sätt att jobba med bilder, och du har börjat på den. Lycka till med fortsättningen! Rom byggdes inte på en dag, och bildbehandling kan ta ett tag att lära sig i grunden, och man blir aldrig fullärd. Det är en av tjusningarna med fotografi, just att man alltid har något nytt att lära sig.

[JenniN]
0

14# Ja nu när du säger det så ser jag sbolut att det övre är för ljust, jag ska försöka hitta detta "kurvor" så att jag kan fixa detta. 
Vi får se hur det går jag kommer att greja mig galen på detta :) Men det är bara för att jag tycker att det är oerhört roligt! =) 
tack för all hjälp! Du kommer säkert att få hjälpa mig flera gånger :)