Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 815 ggr
[JenniN]
0

Ny kamera

Hej!

Som många här inne redan vet så skulle jag köpa en ny kamera och velade mycket mellan vilka jag skulle välja då jag inte är speciellt bra på detta. 

väl inne i butik så är det klart att jag glömmer allt som jag har läst på och allt ni har sagt åt mig att leta efter. Men resultatet blev denna iallfall. 
är det ett bra val? ett dåligt val? 

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLTA58K/sony-a58-systemkamera-18-55mm-objektiv#tab-more-info

Hittills är jag nöjd, jag behöver dock lär amig om funktionerna och så. Jag förstår tex inte hur man tar närbilder. Kanske är den för avancerad för mig redan nu. 
Jag förstår inte skillnad på RAW och jpeg.

ru4real
0

Ett par tips så att du får mer glädje av din kamera;

1. Läs instruktionsboken, googla det du inte förstår, testa, läs igen. Jag har haft min kamera flera år, har plåtat i mer är 20 år men måste fortfarande ta fram intruktionsboken och läsa på om ngn funktion.

2. http://www.kameravaskan.se/ De har bra kurser för nybörjare, läs, testa, kolla på dina bilder, läs lite mer.

3. http://fototips.se/fototips.htm du hittar säkerligen ngn bra info här

Skillnaden mellan RAW och jpg är kortast och enklast att RAW-filen innehåller all information om den bild du nyss knäppte, t ex tid, bländare, mängden ljus på sensorn, iso osv. Exakt allt som din dator sen behöver för att skapa den bilden i din dator. RAW-filen är inte en bild innan du gör ngt med den, t ex i adobe's camera RAW.

En jpg-bild är en "färdig" bild, dvs den behöver inte bearbetas, du kan titta på den direkt på din dator, du kan maila den och du kan posta den på t ex facebook. Gör du det med en RAW-fil så kommer du tvingas att konvertera den på ngt vis. Du kan skapa en jpg från en RAW men inte en RAW från en jpg.

Raw-filerna är dessutom oftast väldigt stora, just eftersom de innehåller all den informationen. En jpg är mindre eftersom den redan är klar samt att jpg är ett förstörande komprimerande format (bilden blir mindre eftersom mycket information kastas bort).

Inkanyezi
0

För att ta extrema närbilder räcker inte objektivet som följer med, även om du kan komma rätt nära. Det är inte några särskilda inställningar för närbilder, så om det finns en sån symbol på ratten, ska du bara strunta i den.

Du kan komma till omkring trettio centimeters håll med objektivet du fick med, och närmre går inte utan att ha ett annat objektiv. Det är inte någon idé att skaffa några tillbehör för att komma närmre med det objektivet, utan om du vill kunna ta mycket små saker är det ett makroobjektiv du ska ha, eller alternativt en telezoom med närbildslins. Makroobjektiv är i regel ett bättre val. Närbildslinserna kommer bäst till sin rätt med "superzoom", ett zoomobjektiv med stort omfång och kort närgräns.

Skillnaden mellan RAW och jpeg är ungefär som skillnaden mellan mjöl och bröd. Innan mjölet kan bli bröd ska man tillsätta vatten och jäst och låta det jäsa och baka det i ugnen. Innan en råfil (RAW) kan bli en bild, måste man köra den genom ett program som omvandlar den genom att placera alla dess data på rätt plats i bilden och sätter färg på dem. RAW är alltså inte en bild ännu, utan det är råmaterial till en bild, och i kameran finns en sån där råfilsomvandlare som kan göra en jpeg-bild av råfilen. Om man väljer att bara spara jpeg, så kommer kameran att kasta bort råfilen, men man kan välja att spara endera enbart RAW eller både och.

När man spar båda, så har man den jpeg som kameran gjorde, och kan jämföra med vad man själv lyckas få ihop med råfilsomvandlaren i datorn. Råfilen innehåller mer data, och man kan ofta få fram mer toner och detaljer ur den.

En bra sak med att ha råfilen kvar är att man alltid kan ställa in rätt Vitbalans från råfilen om man skulle ha haft fel Vitbalans inställd i kameran.

[JenniN]
0

Men jag fick inte välja mellan två bilder efter att jag tagit bilden, jag fick inte välja mellan att kasta RAW eller jpeg eller att spara dem. :/

Inkanyezi
0

Nej det valet måste man göra innan. Det finns menyer för olika sätt att hantera bilden, man kan ställa in Vitbalans, och man kan välja ISO, och man kan välja hur stor bilden ska bli. Man kan också välja om man ska spara RAW, jpeg eller både och.

[JenniN]
0

4# Okej! Där ska jag in i kameran nu och kika lite vad jag kan hitta. Men RAW, är det ungefär samma sak som ett original? Alltså att det är så bilden ser ut sett från hur det helt enkelt ser ut och RAW är en omgjord bild på något sätt eller är det tvärtom?

Inkanyezi
0

Nej, RAW är inte en bild. Jag beskrev skillnaden mellan RAW och jpeg som skillnaden mellan mjöl och bröd. Det är visserligen ett original till bilden du tog, men det krävs några steg till innan det blir en bild. RAW ser inte ut alls. RAW är bara en massa siffror. Precis som mjölet inte direkt liknar färdigt bröd, liknar RAW inte en färdig bild.

Alla program som visar en bild från en råfil omvandlar den på något sätt, eller använder någon liten inbäddad bild som inte är råfilen, för att visa ungefär vad bilden som man kan ta fram innehåller.