Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3201 ggr
druttizen
0

Äger du en Nikon D7100?

Jag blev ägare av denna underbara modell för en månad sen.
Får ibland uppdrag att fota föreställning eller konsert inomhus.
Vilket innebär viss rörelse på scen och sämre ljus.

Mitt förra kamerahus, en D60.. fungerade bra med 55-200 objektivet.
Trots att det inte är speciellt ljuskänsligt, så fick jag till det.
På D7100 är det dock lite fler inställningar att tänka på.
Bland annat alla olika fokuspunkter, med mera..

Nu är det dags att fota en föreställning. En person på scen.
Hur skulle ni rekommendera inställningar?
Så jag slipper stå och prova mig fram för mkt och störa publiken.

Tack på förhand!

hannan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, vet inte om mitt svar är till nån hjälp eftersom jag inte har en D7100 utan en D7000. Vet inte hur stor skillnad det är på dem.

Hur stor föreställning är det? Vet du hur ljussättningen kommer se ut? Hur långt avstånd kommer du ha till scenen?

När jag fotar konserter (och det mesta annat) brukar jag använda mitt älskade 50mm 1.4 som är suveränt i de flesta lägen. Den stora bländaren gör ju att man kan använda kort slutartid, vilket är nödvändigt för mig eftersom jag har enormt skakiga händer), brukar köra 100-125/1. Har för det mesta på slutarpreferens och låter bländaren justera sig själv. Vitbalansen brukar jag ha på glödlampa och centralt. Brukar använda en fokuspunkt som jag riktar mot objektets ögon, det brukar bli bäst.
Det jag tycker är svårast är att det lätt ser ut som att bilderna är "tecknade" pga belysningen, framför allt personer som befinner sig längre bak på scenen,  och det har jag inte kommit på hur jag ska lösa. Ofta gör det inget, det blir ganska coolt men ibland är det väldigt störande.

hannan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett exempel till. Den här är tagen från diket framför scenen, den andra  på ca 10-15 meters avstånd.

druttizen
0

Jag har ett fast objektiv på 35mm 1.8/f  som har bra ljuskänslighet.
Det är dock olika på vart i lokalen jag kan befinna mig,
men brukar hamna så pass att jag måste ha zoom objektivet.
Som har största bländaren på f/4,2.

Behöver väl använda största bländaren, högt iso,
samt ha slutartiden så pass att det släpper in ljus, men också inte 
för långsam, för då blir inte rörelser fångade..
D7100 har ju 51 fokuspunkter ihop med stilla och rörliga inställningar.
Antar att jag behöver ha inställt på AFC (rörliga objekt) kombinerat med
antingen S (singelpunkt) eller d9 (nio punkter, används i sport tex).

Kommer ju givetvis att prova mig fram hur som, men kan vara bra att vara lite påläst och förberedd, så jag inte står och stör publiken för mkt

hannan
0

Mm, det är ju ofta nackdelen med tele, att det är liten bländare.

Men du borde kunna få till rätt bra bilder även på avstånd med ditt 35mm. Ett fast objektiv är ju mer stabilt än ett zoom-dito och med en kort slutartid så brukar det gå att få skarpa bilder även på håll, som du kan beskära i efterhand och få en bra närbild.
Jag gillar inte att behöva använda för hög iso, blir så tråkigt grynigt. Med mitt 50mm brukar jag ha runt 400 tror jag, lite beroende på ljus så klart.

Vad är det för typ av uppdrag? Du har inte möjlighet att få tillträde till området framför scenen?

(såg förresten att jag skrivit 125/1, menar förstås 1/125. Förbaskat lång slutartid annars! ;) )

druttizen
0

Jag kommer att ta med mig det fasta utifall att, hade jag tänkt.
Håller med dig angående iso, man vill ju inte ha brusigt.

I vissa uppdrag jag får så är det teaterscener där publiken sitter strax vid scenen, vilket gör att det inte finns utrymme att vara. Vad gäller teater så behöver publiken hänga med i handlingen och jag ska undvika att distrahera dom.
Detta uppdraget är lite ovanligt på så vis att det hålls i en kyrka. Det är Thorsten Flinck som har förpremiär på "Doktor Glas". Jag ska fota och recensera.
Han kör alla rollerna själv, vilket gör att det är lättare att sätta fokus, än om det skulle vara fler personer på scen, som ska vara i skärpa.

Oftast är det ju fler personer på scen, så jag behöver ju lära mig vilka fokuspunkt-inställningar som är bäst i de lägena också.. Ibland kan man ju sätta fokus på en person, men kör dom en monolog emot varann, så vill man ju ha båda personerna i fokus. Denna kamera modellen ska ju vara bra på sådant. Behöver bara lära mig att hantera fokuspunkterna rätt 🤪

Bagtjesen
0

Jag har också D7000 och skillnaderna är inte så stora, finns några saker som Spot White Balance när man kör LiveView.

1 person på scen, men du vill kanske ha lite lite övergripande bilder också, så då räcker inte 55mm till ens vid en relativt liten scen - fast beroende på vid vilket avstånd du kan få till bra bilder utan att publiken skymmer för mycket.

Om du är van vid att använda manuell fokus och så vidare så är det ju inget problem, bara du vant dig med kameran och objektiven på det nya huset. Annars så blir det väldigt bra med fokuseringsautomatiken också.

Eftersom din D60 också var/är APS-C så är det inte stora skillnader när det gäller objektiv/brännvidder. Allt du kunde med D60 är bara bättre - mindre brus vid höga ISO. Jag har fotograferat några spelningar på små scener med väldigt mörka bakgrunder och justerat lite mellan ISO1600 - 3200 under spelningen. Bländarförval.  Negativ kompensation -1 till -2 har fungerarat  för 95% av bilderna. Har använt 50mm f1.4 för det mesta vid f1.8-2.8. För hela scenen har 18-105 f3.5-3.6 fungerat bra vid 18-24mm, men inte alls tillfredställande med vid större brännvidd än ca 35mm. Så det jag då saknat har varit t ex keyboards och mest trummis i bakgrunden. Samtidigt så hade jag utrymme ISO-mässigt att att kanske fått till det, men det objektivet är inte så bra på det hela…

Men allt är ju lätt att justera under "gång", med de högupplösande stora skärmarna.

Spotfokus och med komponerande (halvt intryckt slutare) har fungerat, men om man övar mycket på att flytta fokuspunkterna så fungerar det också bra med direktavtryck.

Vitabalans på Tungsten, 3000-3200K, och enbart råformat med lite lägre ställda krav på bits (förlustfri 12-bitar är snabb och tillräckligt bra tycker jag). Och om du får slutartider på runt 1/175s eller kortare så så fungerar seriebildstagningen bra med skurar, men där är det skillnad mot D7000 som har sämre buffert - något att testa med att efterlikna svåra förhållanden i förväg - bra minneskort ett krav, 

Om man skall slå av t ex Active D-Lightning eller ej är en smaksak, men jag tycker att små korrigeringar som det ändå brukar se ut att vara är jättelätta att fixa till från råfil.

Om du kan borde du låna till exempel något kring 24 eller 28mm eller ännu mer vidvinkligt om du kan komma väldigt nära, och vill få till udda vinklar och så, 35mm har sällan givit tillräckligt resultat. Du kan också få den nya typen av horisontellt och vertikalt stödnät, samma som finns på D800/810 om jag minns rätt, men det beror ju på hur kreativ man vill vara - men ett stöd som man kan bortse ifrån.

Mycket av inställningarna kan du testa ut i förväg och spara ut i förväg, du kan t o m använda både U1 & U2 till att spara olika tänkta scenarios eller inställningar beroende på objektiv.

Glöm bara inte av att helt stänga av blixten i menyerna…

/ Bägtjesen