Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 836 ggr
Mollypierce
0

Vad rekommenderar ni för kamera?

Hej alla, jag har en blogg och vill gärna få finare  bilder. Älskar även att fota så det är inte endast för bloggen. Men, jag vill ha en systemkamera men är inte säker på vilken. Jag vill ha en som är bra, den ska vara så kompakt som möjligt och inte allt för dyr. 

Har ni några tips?

[Teddies matte]
0

Vad söker du hos nästa kamera?

Finare bilder säger inte mycket, väldigt mycket hänger ju på dig själv.

Mollypierce
0

Jag vill ha en som inte är allt för svår för en nybörjare, bra skärpa och bra storlek . Jag kan ingenting och foto och sånt.

yeahsica
0

Om du vill ha en väldigt liten behändig systemkamera kan du kika på Samsung NX300. Den har jag i princip bara hört bra om :)

Carrosh
0

#0 Vad är det du ska fotografera? Och vad har du för maxpris? Vad du ska fotografera är det som är viktigast för valet av kamera, då olika kameror har olika egenskaper.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mollypierce
0

Jag vill fota produkter, kaniner och katter :D Maxpris vet jag inte riktigt. Jag ska nog betala hälften och mina föräldrar hälften :)

MagArne
0

Du kan tänkas behöva några fotolampor eller blixtar också för att få snygga produktbilder.

JazzBass
0

Kanske en Sony RX-100 III? Kompaktkamera med medelstor sensor, samma storlek (kallas 1", ca 9x13mm) som i Nikons 1-serie. Räcker långt. Dessutom är objektivet så ljusstarkt att jag är riktigt avis på det, hoppas Nikon skulle släppa nåt liknande till sin 1-serie också som för övrigt inte heller är fy skam. Speciellt inte om kompakt format är av betydelse.

Med RX-100 kan du förvänta dig minst den här bildkvaliteten på basiso (100), den här bilden är tagen med min Nikon 1 S1 som i princip ger ekvivalent bildkvalitet p.g.a. att sensorstorleken är densamma:

https://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/13974386324/

Kvaliteten börjar lida lite när man går upp på högre isotal, men med så pass ljusstarkt objektiv som RX-100 III har så behöver man inte höja iso alls lika mycket som man måste med en vanlig systemkamera med kitzoom. Dessutom behövs sällan någon bättre kvalitet för bloggbilder än vad en kamera med 1" sensor kan leverera.

Sony, Samsung och Olympus har också finfina spegellösa och relativt kompakta kamerasystem värda att kolla in, men dessa har jag inte så mycket erfarenhet av. Kanske en kamera ur olympus PEN-serie också skulle passa dig? De har ytterligare nästan dubbelt större sensor än 1", men också något större objektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus