Forografisk Bild
Jag har nyss börjat i ett mediagymmnasium och har idag lärt mig hur man framkallar negativa bilder. Det är riktgit roligt och jag hade alldrig trott vad som låg bakom det förr i tiden :P
Första lektionen fick vi ta bilderna med en analog systemkamera, en pentax, och förra gången fick vi framkalla de till negativ och idag till riktiga svartvita bilder! Jag vet inte om det är många fotografer som gör å nu för tiden, men farmor och farfar gjorde så när de jobbade som fotografer och jag har alltid tyckt att det har låtit spännande!
Det är väldigt svårt att jobba i sådant kompakt mörker som när man skulle framkalla negativ, nästan läskigt mörkt xD
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite ^^ Om ni ursäktar det långa inlägget :P Bilden är tagen med min systemkamera på ett av negativen som jag själv tog :P
Mvh Sara
Vilken bild? Ser ingen. Det är många som fortfarande jobbar med egen filmframkallning i mörkrum. Jag gjorde det själv tills jag gick över till digital för bara ett par år sedan. Det är kul att du gillar det och du kommer att lära dig mycket hur fotografering fungerar.
Eddie
Som jag säkert sagt innan framkalla vi också bilder i mörkerrum på gymnasiet. Minns att det var kul men lite trist att göra testremsor för att få fram bra svärta, jag fuska nog ganska ofta där och gick på känsla istället :-) När jag var mindre drömde jag till och med om att skaffa mörkerrum i stora garderoben hemma men sen kom digitalkamerorna och nu vill jag hellre skaffa en ritbräda att använda vid bildbehandling *s*
Jag är själv lärare i Fotografisk bild på gymnasiet och det är alltid lika kul att se de elever som aldrig varit i ett mörkrum tidigare.
Man riktigt ser hur de lyser ur ögonen på dem när bilderna träder fram på papperet, de blir som barn igen.
Jag använder mig ganska sällan själv av mörkrummet längre men håller med om att det är kul att vara där och exprimentera ibland.
Men som sagt så när jag tänker på mina elever så förstår jag din känsla när du nu har fått prova på det. Lycka till i framtiden.
/Göran
#1 Klantigt av mig xD Den kommer här istället :P Detta var de negativ jag framkallde, höll upp den mot en lampa och fotade.
#2 Jo det är lite jobbigt, men endå ganska praktiskt. Man slipper ju göra om det typ 20 gr som jag endå blev tvungen att göra :P Den blev för ljus hela tiden, den ena flickans ansikte var lite överexponerat så den andra flickans ansikte blev mörkt :P
#3 Jo det är så härligt! Det är sånna saker som verkligen visar att man har valt helt rätt linje. Jag tyckte mycekt om att se hur bilden framträdde i framkallningsvetskan. Det var en helt otrolig syn.
Mvh Sara

#2 Ritbräda?