Macrobilder
Just nu använder jag ett 18-135 mm objektiv till min Nikon, men om jag skulle vilja ta riktiga närbilder, vilket objektiv är att föredra? Jag skulle vilja testa Tamron AF 70-300 mm f/4-5.6 Di LD MACRO, men är det värt att köpa det?

Nej, det är inte värt att köpa det, dels för att det inte är ett makroobjektiv, men också för att det har ett allvarligt konstruktionsfel som gör att det lätt går sönder. Du klarar dig med objektivet du har, bara du skaffar en lämplig närbildslins, exempelvis den här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316567
Den kostar visserligen mer, men du kan vänta dig bättre resultat.
För att få betydligt större avbildningsskala är det mest lämpligt att ta en lins på +5 dioptrier, som ger ett arbetsavstånd mellan lins och motiv på mellan 13 och 20 centimeter, och som vid det kortaste avståndet på längsta brännvidden ger ungefär lika stor avbildningsskala som ett makroobjektiv. Skalan kan ändras främst genom att zooma, och avståndet bör man hålla konstant på omkring 15 cm från linsen och låta AF finjustera skärpan.
Närbildslins har fördelen att man inte löper risk att smutsa ner sensorn, eftersom man inte behöver ta av objektivet. Det är väldigt viktigt när man jobbar i en miljö med damm i luften. Både zoom och AF fungerar normalt, liksom stabiliseringen, bara att fokusområdet ändras drastiskt, till mellan 20 och 13 cm från linsen. Man lär sig ganska snabbt inom vilka avstånd det fungerar.
Okej, då ska jag satsa på den istället. Tack för hjälpen!