Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 423 ggr
Robert
0

Produktfotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en tid sedan fick jag i uppdrag för ett större företag att fotografera en produkt. Till mitt förfogande hade jag en ljustekniker, art director och en product setting planner. Efter ett flertal möten så kom vi fram till en placering som alla kände sig komfortabla med och jag som fotograf hade förmånen att ta bilden.

Vad tycker du om resultatet?

Robert

Fotord
0

Gillar det. En komplicerad uppgift. Sidan på paketen är alltid så tråkiga med streckkod och uppgifter om RDI, inte alls så "vackra" som framsidan på paketet. Om kanten hade varit snyggare skulle jag vilja ha skärpan lite längre så hela paketet blir skarpt. Å andra sidan drar detta blicken från varunamnet.

Vad har du för bländare nu 2.8?

Robert
0

:), bilden togs till ett fotoprojekt till NYI (större företag). Alla personer som angavs i #0 är jag (jag är väl färdig för något rum med madresser till väggar). Ljuset jag har använt är två läslampor jag hade hemma (40W), bakgrunder från Tiimari (papp), ljusbord ett bord från IKEA som kostade 150 kr. 1s f/5,6 ISO100 60mm objektiv.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Jo, oskärpan och djup har jag kopierat från ett reklamblad. Allt är efterliknat dvs. alla felaktigheter som jag kunde hitta i annonsen. Jag hade nog försökt gå efter djupare skärpedjup.

Robert

Tom
0

Bra bild men kanske något intetsägande. Texten behövs verkligen i reklamsammanhang.

Vad är det i förpackningen ? Det ser ut som spagetti med ost i tetrapack… Det har vi inte i Sverige  ;-)

Tom

Lunascape
0

Att fotografera produkter är svårt, men jag tycker att du har lyckats relativt bra här. Det enda jag skulle vilja ändra på är "blänket" på paketets kortsida. Den blanka ytan reflekterar ljuset och precis under fliken så har den reflekterat den blå bakgrunden.. Upplever också bilden som lite oskarp, men det kan ha fler orsaker.

Keep up the good work! ;-)

PS. Du har inte fler bilder från samma serie?

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är originalbilden från Valioannonsen. I annonsen har jag markerat detaljer jag tyckte bilden brast i. Bristerna har jag försökt kopiera. Det jag inte har lyckats med är skuggan till vänster och "horisonten" för övrigt ska allt vara med.

- Skärpan där pilen är.
- Kort skärpedjup vilket gör att vissa delar av förpackningen blir oskarp.
- Förvrängning, förpackningen var har i orginal blivit fotograferad från en lägre vinkel vilket gör att produkten blir förvrängd.

Uppgiften var att kopiera en annons och göra likadant.

Hälsningar

Robert
PS. Jag håller med er i era kommentarer :)