Frågor om Picasa
Jag har alltid använt Windows egna bildvisare för bildhantering och den har funkat jättebra i alla år, men nu har Windows 8 tagit bort funktionen att kunna flytta på bilder (alltså markera och flytta med musen dit man vill ha bilden), så nu tvingas jag börja med ett nytt program och det gillar jag inte alls, då jag är lite av IT-analfabet.
Har laddat hem Picasa och fått första hjälpen av brorsan idag med att kunna se de bilder som är relevanta (förut när jag försökt mig på det programmet har jag bara fått upp en massa andra bildfiler och knappt sett mina egna). Och jag har sett att det funkar att byta plats på bilder. Så långt allt väl, men sen börjar problemen…
Jag ser som sagt äntligen mina egna bilder, men alla mappar är uppradade efter varandra, 428 st. Jag vill ju ha dem som de kommer i min hårddisk, uppsorterade efter årtal. Med alla bilder från 2014 i mappen 2014, och alla bilder från 2013 i mappen 2013 osv och sen undermappar i de olika årsmapparna där bilderna finns, men på Picasa kommer alltså alla mappar i en enda lång rak följd. Hur ändrar man på detta???
Jäklarns vad komplicerat Picasa verkar! Man måste väl nästan gå en kvällskurs eller nåt för att lära sig hantera det. Det verkar nästan hopplöst att lära sig.
Nu råkar jag inte ha Picasa installerat men har jobbat i det och det är bland det bästa jag har provat. Du byter vy upptill vänster på en knapp om jag minns rätt. Mappstruktur enligt Picasa eller Windows.
I Picasa jobbar du i album. De finns egentligen inte som en mapp på hårddisken. I albumen samlar du de bilder du vill och så sätter du namn på albumet. Lär dig Picasa för det är ett bra program. Import av bilder från kamera etc.