Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 985 ggr
jojjon
0

Videokamera nybörjare

Hej på er! Vet inte om detta är rätt forum men provar. Jag är intresserad av att köpa mig en videokamera men är helt nybörjare så vet inte vad som är värt att kolla efter och vad som är bra och sånt. Därför ber jag er om hjälp :) Den får gärna ha autofokus och en skärm som går att fälla ut och vrida på så att man kan se sig själv men absolut inget måste. Hur mycket är det värt att lägga ner? Lönar det sig att köpa en dyrare eller finns det bra billiga kameror också? Värt att köpa en begangnad? Länka gärna förslag eller så :)

Inkanyezi
0

Jag tror att det vore bra om du nämner vad du ska använda kameran till. 

"Video" är inte ett enhetligt begrepp, ävan om det i grunden handlar om rörlig bild. Det finns folk som gör berättelser, så som man gör spelfilm, och så finns det många som bara lägger små videosnuttar i sina bloggar (vloggar), men inte redigerar mycket mer än att stympa lite i början och slutet.

För den senare kategorin är videokamera overkill, medan det för den seriöse filmaren är bäst med en videokamera, eller någon av de mycket kompetenta systemkameror som också kan ta video.

Om du ska ha kameran till att vlogga duger i stort sett alla kompaktkameror idag, eller telefoner, och en padda eller annan platta är bland det bättre, eftersom man kan se på en stor bild vad som kommer med, om den har kameror åt båda håll.

Handlar det om mer seriös filmning, men du inte är specifikt ute efter en videokamera, som är dyrare än de flesta stillbildskameror med video, så finns några kameror som är bättre rustade än andra. Spegelfria systemkameror är att föredra, och de som ligger längst fram är Samsung och Sony, men även Canon har kommit med någon modell där man har goda möjligheter. Det jag tycker att man ska titta efter, och som är en hjälp både vid seriös filmning och vloggande är dels skärm som kan visas framåt, men också möjlighet att köra kameran trådlöst (WiFi) med sökarbilden på platta eller smartphone.