Torso-liknande
Tog denna bild på en konsert, hade tur och kunde kalibrera lite vid en ljustest strax innan. Bilder togs då och kommer att tas senare för ett par tre olika teman kring konserterna.
Väldigt varierande ljus! Kamera D7000 och enbart Nikkor 50mm f1.4 förutom några överblicksbilder med vidvinkel.
Inställningar: ISO1600, bländarförval och f2.8, spotmätning, komponerande med slutaren halvt intryckt. Kompensation -2 EV 2/3 (-2.66 steg) för starka ljusa inslags skull.
Bilden blev då med automatik tagen med 1/800s.
Från rå-fil till TIFF 8 bitar med DxO Optics Pro 8 och korrigerat till Vitbalans för Tungsten-lampor (3100K) men ändrat till 2970K för bättre hudtoner, och tillbakakompenserat + 1EV 1/4 (1.25) Troligen därför det blev brusigt?
Effekten jag ville ha till var lite av bara en torso.
Resultatet påminner lite om konserttagningar jag gjorde på -70talet med GAF 500 (ASA = ISO 500) men pressat till 1500…
Jag har haft tankar kring t ex att beskära bort ljuskjällan till höger, och andra tajtare beskärningar, men också att ta med hela hans vänsterhöft jäms med bältet.
Funderar lite på annat också men tycker att mitt största misstag kanske var att jag tog till -2.66EV i kompensation när jag enbart bara behövde 1.25…
Men som vanligt helt öppen all typ av kommentarer/kritik.
/Bägtjesen