Behandling av bild
Kan någon tipsa om ett sätt att ändra ljushet på en begränsad del i ett foto utan att övergången mellan behandlat och obehandlat märks? Jag har inte senaste Photoschop.
Det där borde gå i så gott som alla versioner av Photoshop. :-)
Gör så här:
Skapa ett dubbleringslager av bilden i PS och aktivera det nya lagret. Ändra ljusheten på bilden så att det du vill ändra ljushet på får rätt ljushet. Använd gärna ett justeringslager istället för att ändra själva lagret. Skapa sedan en lagermask till lagret, som du gör svart (om det blir vitt, invertera lagret med ctrl/cmd + i så blir det svart. Då ser du inte längre de justeringar du gjorde ovan, eftersom svart färg i masken betyder genomskinligt och vitt betyder opakt.
Aktivera lagermasken genom att klicka på den. Välj sedan en stor pensel med mjuka kanter, vit färg, och måla fram det du vill ska få den nya ljusheten.
När du är klar, spara som psd om du vill kunna göra finjusteringar senare, eller välj flatten image och spara i valfritt format. Klart.
Om du har Lightroom är det busenkelt att göra samma sak: I redigeringsmodulen väljer du en justeringspensel, ställer in en lagom storlek för penseln och "målar" den del av bilden du vill göra ljusare eller mörkare. Sedan justerar du inställningarna för de områden du "målat" så det blir ljusare eller mörkare, enligt dina önskemål. Klart.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hej JazzBass.
Som amatör kunde jag följa dina råd fram till ctrl/cmd + i, sedan kom jag inte längre. Jag kör W8. Vilka tangenter ska jag då använda för att få ctrl/cmd + i
Hej, menade cmd (mac) eller ctrl (win) + i. Eller välj invertera i menyerna.
Om man inte är så insatt i PS är det nog svårt att hänga med i beskrivningen. Kanske du kunde göra den lite utförligare?
Jag skrev på min telefon direkt ur minnet, så instruktionerna blev därför inte så ingående, men kanske TS kan återkomma om h*n behöver noggrannare hjälp? Sitter inte framför en dator nu på ett tag och har dessutom en äldre version av PSE. Med hjälp av hjälpmenyn i programmet tror jag dock att man får reda på hur man i praktiken skapar alla lager och masker, väljer pensel, färg osv (men har inte själv använt hjälpen där så jag vet inte hur bra den är).