Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 790 ggr
MsSallylover
0

(M) Tidig morgon.

Vill gärna ha lite konstruktiv kritik på denna bilden.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

Saffran0Spice
3
MsSallylover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna

MsSallylover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och denna

Bagtjesen
0

Hej MsSallylover - båda dina bilder saknar EXIF-information för t ex exponering et c, och vitabalans så en del saker är svåra att kommentera eller veta vad eventuella problem beror på.

#2 Kon - Ljus i 90 graders vinkel och horisonellt är svårt att få till det blir så stor skugga. Eftersom solen inte når ner till marken och inte täcker delar av skogsbrynet i bakgrunden blir hela bilden ganska murrig. Ändå så är det så att allt det mörka i bilden inte givit felaktig exponering av de vita fälten på kon (bra om du gjorde det manuellt och annars bra valt av kameran. Fokus och skärpedjup riktigt bra. Kompositionsmässigt framförallt beroende på ljuset så skulle kanske en bild snett från den ljusa sidan blivit bättre, och skapat mer djup i bilden. Bilden blev lite mycket väl rakt på, om du förstår vad jag menar. Det är väldigt mycket svart upptill. Lite tveksam till beskärningen nedtill också - mitt i lederna. Den vitgråa stammen/stolpen ligger mitt genom kons vänstra öra.

Konstruktiv kritik i övrigt: Tror att du skulle kunna ljusa upp hela bilden och eventuellt justera vitbalansen om du inte redan gjort det. Alternativt ljusa upp eller hela kon en aning till, bara för att få den lite mer framträdande (i en del bildbehandlings program kan man lägga på mikro-kontrast, d v s kontrast i de små detaljerna och det kan också hjälpa till). Stolpen/stammen går ju att ta bort i efterhand och bilden blir troligen bättre av det och en snävare beskärning, men om det tagits hänsyn till stolpen vid kompositionen hade det kanske varit bättre (och i samband dpå med en alternativ vinkel).

#3  - Även en svårexponerad bild, men som lyckats bra. Det finns detaljer i både ljust och mörkt, och tycker att näckrosbladens silvergrågråna som är aningen utfrätta ändå är   väldigt naturtroget i glans och sina små färgnyanser. Javisst, det är alltid lite "brötigt" med många stammar nere vid stränderna till skogssjöar, och det gör det väldigt svårt att komponera till det där alldeles speciellt lilla extra. Tycker att den hitre strandens gröna lövinramning till höger är väldigt fin.

Så det är en bra bild från den plats du stod, och du hade kanske inget annat alternativ att stå på i förhållande till det övriga du själv såg i bilden.

Tycker om att få återkoppling på min kritik, för att få veta hur du såg bilderna / kompositionerna och tillfällena då eller att göra saker i efterhand. 

/Bägtjesen -  som George Harrison säger i "While my guitar gently weeps"- "From every misstake we must surely be learning".

MsSallylover
0

Jag håller med dig Bägtjesen, om nr 1. Som vanligt öppnar du upp ögonen för saker jag inte ens sett :).