Svamphjälp
Kan ett 10-tal arter själv men har ingen aning om vad det där är för sort. Den ser ut att ha lameller på undersidan, visst? Hur ser den ut om man delar på den, och vad har undersidan för färg? Det skulle kunna tänkas vara nån sorts champinjon (edit: de brukar dock vara ljusare än den här) eller skivling.
Om jag minns rätt är Bägtjesen rätt insatt i svampar så få se om han hittar inlägget. 🙂 Du kan också kolla svampguiden.com om du skulle hitta nåt som passar in för den här svampen.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Fråga svamp iFokus dom kan det där! Du får berätta vilken storlek o om den doftar något speciellt. Gissar på en skivling av något slag. http://svamp.ifokus.se/about?discussions-1
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Efter lite koll verkar det inte vara nån av de 100 vanligaste matsvamparna i alla fall, hittade på svampguiden ett par tänkbara alternativ, alla oätliga eller oätliga. Men en fin svamp i alla fall att titta på. 🙂 Att det skulle vara en champinjon tror jag man utesluta då den saknar ring runt foten.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Det ser ut som en vaxskivling, och jag lutade först åt att det skulle kunna vara en sotbrun vaxskivling (numera kallad sotvaxskivling) Hygróphorus camaropyllus, men eftersom de inte finns i min nuvarande omgivning i Norrland, så mindes jag fel…
Formen på hatten stämmer inte riktigt även om det inte är ett så säkert tecken, men dessutom är foten på din svamp mycket gråare…
Så, jag lutar åt att det är en svamp som jag inte sett tidigare men vet att vi hoppats på att finna, Hygrophórus atramentósus. Jag kom inte ihåg dess svenska namn för på 80-talet när jag var som mest aktiv så hade den inget svenskt namn, men sokte på nätet och svenska wikipedia kallar den för streckvaxskivling!
M v h
/Bägtjesen
Vad roligt, verkar vara lite ovanlig svamp.
Jag la ut frågan på svamp.ifokus också och fick förslaget sköldskivling, men streckvaxskivling stämmer bättre med färgen när jag letade fram bilder på den.
Många tack
Åke
Värd för Pensionärer
Nej, det ser inte ut som en sköldskivling. Den är inte strimmig i kanten som streckvaxskivling. Typiskt för vaxskivlingar är att de har tjockare lameller (skivor) som sitter glesare - egentligen kan man säga att de ser fetare och mer vaxlika ut i lamellerna (och också ofta i övrigt intryck). Det brukar finnas många arter av vaxskivlingar söder ut och många är ofta väldigt vackra från blod- mönjevaxskivling (röda), till gula och grönaktiga, och vackra nyanser i grått. När man väl lärt sig vad som är vaxskivlingar så är just det "feta" vaxiga intrycket det som gör dem lätta att identifiera och sedan hyfsat lätta att artbestämma.
/Bägtjesen