ang. systemkamera
Hej,vet inte om detta är fel forum men min data reagerar inte när jag kopplar in min systemkamera. På kameran står det i stil med "bu5y". Någon som vet vad som är fel? De har funkat tidigare :/
Svårt att säga vad det är. Provat slå på och av kameran?
I övrigt tycker jag det är bättre att ta ut minneskortet och använda en minneskortsläsare istället. Använde tidigare USB-sladd mellan kameran och datorn för överföring av bilder, men det slukar rätt mycket av laddningen i kamerabatteriet när man gör det, och många gånger har jag glömt stänga av kameran och batteriet har tömts i samma veva. Många datorer har inbyggda läsare för SD-kort, så att ta ut kortet och lägga in det i datorn tycker jag funkar bäst.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Den enda vettiga anledningen jag ser att ansluta kameran till datorn är att fotografera med den och ha sökarbilden på datorskärmen, så tänker jag att det kanske är vad du vill göra, om din kamera inte är en sådan som bara kan lämna ifrån sig bilderna över kabel?
När datorn inte ser kameran kan det bero på många olika saker:
- Kabeln som man kopplar kan vara felaktig.
- Datorn saknar drivrutin för att tolka det kameran presenterar.
- Om det har funkat förr, kan datorn ha glömt bort hur den skulle ansluta till kameran vid en uppdatering.
- Efter uppdatering av systemet behövs ibland en ny drivrutin.
- Kameran kan vara fel inställd för att koppla upp, exempelvis att den är inställd på att skriva ut bilder på PictBridge-skrivare.
- Det kan också vara fel inställning för lagringen, om man avser att koppla kameran för att föra över bilder från minneskortet.
Precis hur man kan åtgärda eventuella mjukvarufel beror på vilket system och vilken kamera man har. Om det har funkat förr, och datorn har uppdaterats, kan den gamla drivrutinen ha blivit oanvändbar, och man behöver en ny. Då måste man installera om programmet som ska läsa data från kameran, och man måste ha en version som fungerar för systemets nuvarande konfigurering.
Längre än så går det inte att gissa utifrån din knapphändiga beskrivning av felet.
Det kan underlätta, när man har problem som är specifika för en viss kamera och en viss dator, att man talar om vilken kamera det är och vilket operativsystem man har på datorn.