Köpa ett nytt objektiv?
Hej! Om ca 5 månader så ska vi åka till USA, Kalifornien. Det är en av mina största drömmar så jag ska självklart ha med min kamera. Jag har en Sony Alpha a37 med ett 18-55 mm objektiv och jag tycker inte det duger nu när jag vill utvecklas lite mer i fotograferingen. Så jag undrar ifall ni har tips på bra objektiv som jag kan köpa? Isåfall får ni gära skriva lite om det . Jag kommer önska mig det i födelsedagspresent så därför vill jag inte att det ska vara jättedyrt. :)
Be the best version of you.
- Zoella
Tänk till lite och fråga dig själv. Vad exakt är det du saknar med ditt 18-55?
Behöver du mer zoom? Hur mycket?
Är du i behov av ett mer ljusstarkt objektiv?
#1 Jag saknar att kunna zooma och jag vill ha ett mer ljusstarkt objektiv som du säger. Vad kan passa mig då?
- Zoella
Ta en titt på Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro
Objektivet som MagArne föreslår är kanske lite väl dyrt som födelsedagspresent tycker jag, och också en rejält stor och tung pjäs att släpa på. Med tanke på resan skulle jag snarare föreslå ett eller flera av följande alternativ:
En liten enkel telezoom typ 55-200 med samma ljusstyrka som ditt nuvarande (ca 4-5,6). Som komplement till ditt 18-55.
En normal-, eller superzoom med större omfång än din nuvarande, typ Sigma 17-70/2,8-4 eller något 18-200/3,5-5,6. Det förstnämnda har klart mindre zoom men är dubbelt ljusstarkare. Denna skulle ersätta din nuvarande zoom.
Ett fast ljusstarkt objektiv, typ Sony AF DT 35/1,8 SAM. Skruva din zoom till 35mm så ser du vad det ger för bildvinkel. Det är mångdubbelt ljusstarkare än din zoom och ger möjlighet till bättre bilder utan blixt i sämre ljus, kortare skärpedjup osv. Som komplement till ditt nuvarande objektiv.
Jag skulle föreslå nr 2, om du inte vet med dig att du kommer fota mycket i sämre ljus, varvid 3 är bättre. Lång zoom är överskattat tycker jag ;-) men lite mer än 55mm är ju kul att ha.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har ett 16-70 till min Sony A6000 som jag använder på resor, och ofta annars också.
Har sällan känt att det medfört några begränsningar eller behov av längre zoom.
Värd för Pensionärer
Tamron 28-75/2.8 eller Tamron 24-70/2.8 är bra reseobjektiv, tycker jag. Brännvidden är väldigt användbar och ljusstyrkan trevlig. Ska själv till Kalifornien på onsdag faktiskt, och kommer enbart ta med mitt 28-75mm då det funkar till det mesta och inte är för tungt eller stort. :) Går att hitta begagnade för bara ett par tusenlappar.
Sony har också ett 28-75/2.8 ser jag, kan ju också vara värt att kika på.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Här finns bilder jag tog i Amsterdam med ett 18-55. Visst kan det också fungera som reseobjektiv även om man ibland kanske måste fundera lite för att det ska fungera
Värd för Pensionärer
Tack för alla tips, ska kolla runt lite! :) #7 Självklart funkar det också, men nu är jag ute efter ett objektiv som jag kan zooma mer med. Jättefina bildef!
- Zoella