Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 458 ggr
Jonet
0

optik fråga

Vad borde optiken vara på i en kamera som ska användas till lite vad som hälst? Det är ingen systemkamera är det jag pratar om.

Jonet
0

Ingen?

Eller förstod ni inte frågan?

Jonet
0

*putt*

Gertb
0

Det bästa är nog att kolla runt lite på olika fotosajter och läsa om de olika modellerna för att se vad som passar ens behov. Tycker man att systemkameror blir för dyrt rekomenderar jag en långzoomare, de är billiga i inköp och tar både bra makro och telebilder.

Kolla på: http://www.letsgodigital.org/se/index.html där finns de flesta modeller medtagna, samt bra tester. Lycka till

Jonet
0

telebilder? kan du ge exempel på fotosajter?

Jonet
0

det står något om vidvinkel zoom och tele zoom.. vad är det?

Martin
0

Hej! På 30 minuter (den tid det tog innan du ifrågasatte att ingen svarat) är det lite väl kort tid att begära att någon skall svara.

Frågan är dessutom väldigt luddigt ställd, jag vet inte riktigt om jag förstår den. Du menar vad din kompaktkamera bör ha för brännvidder för att kunna fotografera "lite allt möjligt"?

Det är en fråga som är mycket svår att svara på. Jag har en "lång-zommare" och den har 36-432 mm (motsvarande).

En kompaktkamera (och det verkar vara det du söker eftersom att det inte skall vara ett digitalt system) har ingen optik på det sättet att man kan byta, utan det är enbart den inbyggda.

Det finns massor av varianter.

Angående att "klara av det mesta", så får du nog välja lite. Vill du kunna fotografera "det mesta men på ganska stora avstånd" så måste du ha en sk långzoomare, men om du menar "klara av de flesta vardagssituationerna" så räcker det kanske med en med 3-5 ggr optisk zoom, och då hamnar man kanske på 25-100 mm.

mvh Martin