Vilken typ av kamera?
Har haft min Sony a100 i snart två år och känner att det är dags för uppdatering, köpte den begagnad av en bekant så den har ju några hår på nacken. ;) Vill köpa nytt dels för att den är lite för enkel, svårt att hitta objektiv till och delar av den har slutat fungera. Det jag behöver är en kamera som tar bra bilder på djur i rörelse, fotar mycket springande och hoppande hundar och kaniner samt lite närbilder då o då. Går det även att filma (även om det så är halvkassa videos) är det en stor bonus men absolut inget måste. Tips på kameror som passar mina krav? Ni får mer än gärna visa bilder tagna med kameran ni tipsar om. Jag är medveten om att allt hänger på fotografen och objektivet, men vill ha ett någorlunda objektiv från start. ;) Tack på förhand :)
Vad har du för objektiv till din a100? Är du i behov av mer zoom än nuvarande?
Hur många millimeters brännvidd är önskvärt för dig? Har du någon extern blixt till din Sony? Vad har du för budget på nu utrustning?
Värt att tänka på när du fotograferar djur i rörelse är att du behöver mycket ljus så se till att vara utomhus. Undvik att fotografera mot solen så se till att ha den bakom dig. Vet du med dig om att du ofta tar bilder i dåligt ljus så kommer det kosta flis i fin kamerautrustning. Gäller att känna till sin utrustnings begränsningar och leva med dem :-P