Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1842 ggr
Viktoria-
0

AF motor?

Hej. Jag har en Nikon D40 och den har ingen inbyggd AF motor.

Om jag då vill köpa ett objektiv, kan jag köpa samma objektiv som till Nikon D50, D70 och D80? (De har ju inbyggd AF motor)

Förstår inte riktigt vad de menar. Är det någon som kan vara god och förklara hur det fungerar, skulle jag te.x kunna ha ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon

mvh/Viktoria

Viktoria-
0

*hålla uppe*

Anna
0

Du KAN använda alla objektiv som passar din kamera, dvs med Nikon fattning. Men om objektivet INTE har en inbyggd AF-motor så kommer du enbart kunna använda den manuella fokusen och inte den automatiska.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Viktoria-
0

Jasåå. Jag misstänkte att det var så, men jag var inte riktigt säker.

Men jag tycker inte det gör så mycket, jag använder ju mest manuellt ändå, och på macro använder jag väldigt sällan auto.

För jag mejlade Cyberphoto och så fick jag svar och han skrev nästan som om han menade att jag inte KUNDE ha det objektivet jag ville ha, så visade han dom jag kunde ha, och dom kostade runt 8000 kr. Vilket jag tycker är lite för mycket, men så hittade jag ett för 4000 (Tror det är samma objektiv som det du har Anna) som jag blev nyfiken på, och 4000 är mer ett rimligt pris än 8000.

Tack för svaret Anna

/Mvh Viktoria

Anna
0

Jag har Tamron AF 90/2,8 ja =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se