Äntligen eget!
Hej!
Efter att ha fotat med pappas Canon EOS 350D (f.ö en mkt bra kamera som jag gillar mkt) nästan 2 år har jag lyckats spara ihop till en egen kamera. Nu har jag bestämt mig för en EOS 20D, snäppet bättre än 350D (vad jag har läst) men tyvärr med samma lilla skärm. Jag hade gärna köpt en 30D ifall pengarna hade räckt till ^^,
På fredag ska jag åka och kolla på den (något tips på vad jag ska kolla extra noga?) och troligtvis köpa den. Den kostar 4900 kr, är det bra pris? Ingen övrig utrustning förutom rem, manual, kablar m.m. ingår.
Sedan har jag bestämt mig för 2 Sigma objektiv; AF 70-300mm/f. 4,0-5,6 DG APO Macro ("tingat" för 1500 kr) samt 28-105mm/f. 2,8-4,0 DG (sökes!). Även ett minneskort på 8 GB ska jag köpa.
Där rök mina pengar :) Hej hopp från mig, en fattig 15-åring!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag är för tillfället också en fattiglapp, köpte den 24:e en kamera och pappa har just fört över pengar från mitt konto till hans eftersom han betalar med mina pengar från sitt konto.. Men det är definitivt värt det! =D
Vad roligt! Grattis (:
Vad skoj! Det är alltid kul med nya prylar. Tyvärr har jag inga tips eftersom jag inte har någon erfarenhet… Men lycka till!
(Föresten, välkommen till de fattiga studenternas klubb…) x]
Tack tack :)
#1 Ja, det är det ju. Det är underbart kul att fota!
#3 Ja, jätteskoj faktiskt trots att plånboken gapar tom (eller snarare kontot) :) Tack så mycket! Där blir jag nog medlem länge.. haha
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vad roligt grattis :) :D
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Ja kul att du skaffat dig en bra kamera.
Men 4900 för en 20D känns mycket. Jag sålde min 20D för 3500 inkl 18-55 standardgluggen för ett år sen.
När det gäller objektiven. Räkna inte med att kunna använda din telezoom så mycket som du tror. 70-300 motsvarar 112-480mm dvs slutartider mellan 1/125 och 1/500 skall du använda men vid något eller några stegs nedbländning krävs det mycket ljus eller stillastående motiv samt stativ för att få bra bilder.
Om du vill kunna fota på "frihand" så titta på ett EF 70-300 4-5,6 IS USM. Det har optisk bildstabilisering. Det ger dig 3 stegs längre slutartider vid frihansfotografering. Det gamla 75-300 IS USM geer 2 stegs längre slutartider, och kan vara lättare att få tag på begangnade.