Rörelse
Hej, Det var inte länge sen jag fick min Kamera Canon Eos 1100D och jag mest kört på Auto, nu vill jag dock undersöka det hela mer men det är inte mycket jag riktigt förstår, Jag vill dels mest kunna ta bilder i rörelse och det går inte bra nu i Auto.. Finns den en vänlig själ som skulle kunna förklara? 🙂

Det är inte alldeles enkelt. Den enklaste vägen är så klart att göra det automatiskt och ställa programratten på springgubbe (sportläget). Då gör kameran vad den kan för att din slutartid ska bli kort.
Man kan också ställa slutartiden när man har Tv inställt, och då hänger det på hur mycket ljus som finns och vilket ISO man har ställt in, om kameran ska klara att få rätt exponering. Om bländaren inte räcker, eller ISO är för lågt, så blir bilderna underexponerade när man har valt en kort slutartid.
Och så kan man så klart ställa manuellt och välja tid, bländare och ISO själv. Man har då hjälp av ljusmätaren för att se att det blir rätt exponerat.
Slutartid för springande hund 1/1000 eller kortare. För kaninhopp samma sak, men det kan finnas moment som kräver ännu kortare tid, och hästar kan man ibland ta med lite längre tid, 1/500, men ofta behöver man ändå den kortare tiden för att undvika skakoskärpa. Med tele kan man behöva ännu kortare, 1/2000 eller 1/4000.
Men prova först springgubben och ställ in Auto-ISO, så sköter kameran om det hela och väljer högre ISO om det behövs.