(N) Katt-porträtt
Fint ljus. Dock ser det ut som att du missat skärpan något. Har svårt för att bestämma mig om skärpan verkligen ligger på kattens huvud korrekt eller inte. Hade hur som viljat haft hela katten i fokus. Jag hade även valt att försöka redigera bort det röda som kommer av motljuset som går över stenen, ovanför kattens bakben och ut mot höger. :) Kompositionen jag hade valt är att även ha lite mer luft till höger om katten. Den känns lite snäv i beskärningen precis vid svansen :)
Men som sagt, en jättefin bild med härligt ljus! Kämpa på! :)
http://Mylifeandbrian.blogg.se
Tack, mitt objektiv är lite knasigt då det fått sig en smäll och det är supersvårt att få till fokusen, den liksom hackar… Är inte heller så bra på att klona, därav den snäva beskärningen vid svansen, man ser nämligen hennes koppel där :/
Men tack för tipsen! :)
Det är ingen dålig bild för att vara en nybörjarbild, men du har inte lyckats få skärpa på nosen och hakan utan skärpan ligger lite bakom nosen vid ögonen. Du har antagligen fokuserat mitt emellan ögonen och då räcker inte skärpedjupet framför till. Det här syns också på tassarna - tassen till vänster ligger ungefär i samma avstånd som vänstra ögat och då är tassen ganska skarp, medan den högra tassen ligger framför nosen och är suddigare.
Det framgår inte av png-bilden vad du använt för bländare och så eller hur mycket som är manuella inställningar. Det som irriterar mes i bilden är det blanka fältet på ryggen - det är sådant man behöver tänka på mycket vid motljusbilder - oftast vill man bara få fram en strålglans i motivets profil och inte i stora ytor. Möjligen kunde du ha tagit bilden från en ännu lägre kameravinkel.
Både det och kopplet är ju något som man kan trolla bort vid en redigering, huvudsakligen är ju att man har en i grunden bra bild. Och som nybörjare kan man ju alltid säga att jag visste att det inte var bra att t ex få med kopplet, och inte vet hur man får bort det, och då kanske du får förslag på hur du tar bort det…
Vid djurfotografering t ex hundar och katter, och hästar så tycker jag att man skall fundera på om man vill ha med halsband och dylikt.
Du kan också behålla bildens proportioner och beskära till vänster och upptill och få bort den taggiga trädstrukturerna så att du slipper få med himlen. Det är ändå tillräckligt med ljuspunkter uppe till vänster för att skapa känslan av en riktig motljusbild.
/Bägtjesen
Oj, om det är originalet så har du gjort ett mycket bra arbete i efterhand!
Ja om du bara ville ha komposition och ljussättning, så är det eg bara det som handlar om beskärningen som #1 MyBeauty sade vid svansen, och som jag tyckte det störande ljuset uppe till höger - ja och då min kommentar om det blanka i pälsen på ryggen. Och då är det lite så där att din bild/komposition troligen skulle bli bättre av "tredjedels-regeln". Titta på artiklar på nätet om "rule of thirds". Om jag minns rätt finns det ett rutnät med tredjedelar att plocka fram i din kamera, D5100. Om man inte tagit bilden så så kan man i många redigeringsprogram lägga över det rutnätet över bilden och beskära enligt den regeln/principen. Det är ju inget man slaviskt måste följa, men den är bra att komma ihåg när man funderar över sina bilder. (Det finns en annan "regel" också, "det gyllene snittet", som man kan ha behov av ibland när man inte tycker att en bild fungerar som man tänkt sig).
Jag testade på din originalbild och tycker att 1/3-regeln skulle fungera bra i det här fallet, det enda du skulle behöva lära dig då var att få bort kopplet. Sedan tror jag att du får en bild som är två snäpp bättre!
/Bägtjesen