Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 480 ggr
[twiinns]
0

Samsung NX mini smart-kamera?

Hejsan!

Jag undrar vad ni tror/tycker om denna kamera?

Fördelar/nackdelar?

http://www.elgiganten.se/cms/samsung-nx-mini/samsung-nx-mini-smart-kamera-slimmad-och-elegant-prestanda/?intcid=int22327

Tacksam för svar!
twiinns

Inkanyezi
1

Själv skulle jag nog sakna en sökare så att man kan hålla upp kameran mor ansiktet, men bortsett från den detaljen är det en av de mer kompetenta kamerorna på marknaden.

En särskild finess med Samsungs senare NX-modeller är att man kan köra dem från surfplatta eller smartphone, och att i stort sett alla funktioner är tillgängliga från plattan. Det gör kameran extremt lämpad för att jobba i studio och kan vara mycket praktiskt när man ska ta bilder av små motiv, vare sig det är inne eller ute.

Det är också mycket lätt att koppla ihop kameran med telefonen eller plattan, genom att den har närfältsavkänning, så att man nästan bara behöver lägga ihop dem, så har man WiFi-kopplingen klar.

Själv skulle jag föredra NX30, då det lilla formatet på mini inte är någon större fördel annat än om man i stort sett bara använder det platta normalobjektivet. NX mini är inte något att stoppa i fickan annat än med pannkaksgluggen. Den delar samma problem som exempelvis Sonys Nex5 att den snarare är lite klumpig att jobba med på fri hand genom att den inte är helt lätt att hålla i när man fotograferar. 

Mini har inte heller samma ergonomiskt väl utformade kontroller som de större modellerna, eftersom de inte får plats på den lilla kameran. När man kör från surfplatta är det ingen nackdel att man har touch-kontroll på skärmen, men när man håller kameran i handen är det inte fullt så smart, särskilt som den saknar sökare.

[twiinns]
0

Tack så mycket hjälpen!

Paltn
1

Själv kör jag med NX 300 som är lite större än den där, och aningen vassare i sin tur. Men dra på fasen va nöjd jag är!

Och bristen på sökare är en vanesak, själv tycker jag det fortfarande är lite konstigt ibland, men live-viewn på skärmen är så pass avancerad och bra så man klarar sig i flera fall faktiskt bättre med den än med en sökare.
I riktigt soligt ljus direkt på skärmen så blir det lite knepigt, även om samsungs skärmar är riktigt bra i ljust solljus så klarar dom inte allt.

// Paltfan