Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1344 ggr
Schnailgull
2014-08-04 23:47
0

(N) Matbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit upp mitt fotointresse ordentligt nu och börjat fotografera bland annat mat bilder, vilket jag tycker är så himla kul. Tänkte därför höra om jag kan få lite kritik och tips på förbättringar på dessa bilder? :)

Kram

Schnailgull
2014-08-05 10:50
0

En till bild

JazzBass
2014-08-05 11:27
0

Helt okej bilder, men det finns en del som kunde vara/göras bättre.

Första bilden är ok men jag tycker att bäret i fokus ligger för nära nedre bildkanten, vilket skapar lite obalans i kompositionen enligt mitt öga.

Andra bilden är lite för ljust exponerad och saknar tryck i svärtan, vilket behövs för att bilden ska se naturlig ut. Har du bilden som råfil, prova göra den mörkare för att få mer tryck i den, och kanske återfå lite av de utbrända högdagrarna på skålen. Kompositionen tycker jag är riktigt bra i den här bilden, så det lönar sig tycker jag att jobba lite mer med den.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnailgull
2014-08-05 18:04
0

#2 Tack så jätte mycket! Hade första bilden varit bättre om fokuset legat på blåbäret högre upp? :)

Bifogar ännu en bild då iFokus inte riktigt var med mig när jag skulle ladda upp bilder..

Inkanyezi
2014-08-05 19:43
0

Det handlar mest om hur man vill gestalta sina bilder hur man väljer att lägga skärpan, och vilket skärpedjup man väljer att ha. Jag skulle exempelvis i första hand prova att lägga skärpan utmed plättar och assiett, men den möjligheten finns inte för de flesta.

Lite större skärpedjup skulle inte skada. Framför allt är det oskärpan i förgrunden som jag tycker är lite störande, så helt fel är det inte att lägga skärpa nära nedre kanten av bilden i ett motiv som det här, men som sagt, jag skulle föredra lite större skärpedjup. Man kunde exempelvis tänka sig att den första bilden hade fokuseringen på det andra blåbäret, men skärpedjupet så mycket större att det också täcker det närmre. 

Också i den sista bilden finns urfrätta toner, vilket bör undvikas om det går. Det kan vara knepigt för den som försöker hålla histogrammet åt höger enligt mantrat "ETTR" (Expose To The Right). Det finns flera sätt att se till att de ljusaste tonerna hamnar längst till höger, och det enklaste tycker jag är att man spotmäter den ljusaste vita tonen och lägger den precis där det inte blir urfrätt. Man får prova sig fram vilket värde det kan vara för kameran man använder. Vanligen är det ungefär +2 i exponeringskompensering, men för kameror med större dynamiskt omfång kan det vara mer. 

Rent språkligt är det bra att skilja på fokus och skärpa. Fokus hamnar där man fokuserar, medan skärpan kan täcka ett lite större område genom skärpedjupet. Det är egentligen bara i ett plan, vinkelrätt mot objektivets optiska axel, som fokus ligger, medan allt längre bort eller närmre är mer eller mindre oskarpt.

På närbilder har man alltid ganska litet skärpedjup, så det gäller att vara noga med inte bara var man fokuserar, utan också vilken bländare man använder, så att man får rimligt skärpedjup; ibland vill man ha mer, och ibland mindre. Det måste man alltid bedöma efter hur man vill gestalta bilden. 

Så det är egentligen bara att gå på det igen. Exponera möjligen lite mindre, för att slippa urfrätta toner, och använd gärna så liten bländare att lagom mycket mer får skärpa. Om din avsikt är att det ska vara mycket kort skärpedjup, så handlar det i så fall mer om att välja själva kompositionen på ett sätt som gör att det funkar bildmässigt, att man dras in i bilden till det som är huvudmotiv. Där är ett tips att använda mörk omgivning, eftersom ögat gärna dras till det som är ljust i bilden. Den sista bilden till exempel har som sin ljusaste del en mugg eller liknande i övre kanten, och assietten är också urfrätt delvis. Båda de här elementen splittrar bilden lite och får ögat att irra, samtidigt som egentligen ingenting ser riktigt skarpt ut.

Schnailgull
2014-08-05 22:57
0

Jag kanske bör nämna att jag har använt closeupbilder på samtliga blder utom den sista :)

JazzBass
2014-08-06 07:54
0

#3 - Sista bilden gillar jag bäst. :-) Lite mycket utfrätt är det på tallriken, vilket nog kan åtgärdas till en del om du har bilden tillgänglig i råformat. Men i övrigt riktigt bra. Första bilden tror jag skulle bli bättre med fokus på det följande blåbäret högre upp, men det är svårt att säga utan att se resultatet.

Angående skärpedjup som Inkanyezi talar om, så är det i mitt tycke helt och hållet en smaksak; väldigt många matfotografer använder ofta kort skärpedjup och gör väldigt fina bilder. Observera att jag säger "gör" och inte "tar" bilder, eftersom de bästa bilderna gör man snarare än tar. En bra, inbjudande matbild kräver ljusplanering, och betydelsen av en välgjord efterbearbetning/redigering ska man inte heller underskatta. Man behöver sällan dra hårt i spakarna, men små justeringar gör ofta underverk.

Jag har börjat gilla långt skärpedjup klart mer på sistone än i början av min "karriär" (har fotat seriöst 5 år), men just matbilder hör till den kategori bilder där jag oftast ändå föredrar ett relativt kort sådant, eller snarare kraftig bakgrundsoskärpa. Det är inte riktigt samma sak. De bilderna är ofta estetiskt mer tilltalande för mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus