Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 876 ggr
pernillaoscarsson
0

Problem med fokusering

I våras köpte jag en canon eos 70d som jag egentligen är väldigt nöjd med. Men jag blir galen på fokuseringen. Det finns tre olika alternativ, det första är Enpunkts-AF, det andra är Zon AF och det sista är 19 punkts AF. På det första så kan jag såklart bara välja en punkt, vilket jag tycker är smidigt då jag själv kan välja var jag vill ha fokuset. Den andra, där kan jag välja ifall jag vill ha fokus till vänster, i mitten eller till höger, vilket också kan vara bra. Med den sista väljer kameran själv var fokuset ska läggas vilket jag inte alls gillar alltid. Ibland lägger den fokus där det ska vara men allt som oftast helt fel. Dock är den gaska smidig då den kan lägga fokus på väldigt många ställen. Men som sagt, den väljer själv när, var och hur.

I lördags fotade jag på min brors bröllop då alla gäster hade ställt upp sig för fotografering. Jag började med 19 punkts AF men fick snabbt byta till Enpunkts då bilderna inte alls fick något fokus. Detta val resulterade dock istället i att ALLA bilderna från hela kvällen har fokus från mitten och ut till höger medan vänster sida är suddig konstant!!

Har ni några bra tips på hur jag ska kunna undvika detta?

Bagtjesen
0

Nu kan jag inte Canon, men på min kamera (Nikon) hade jag liknande problem, med samma typ av uppsättningar de första veckorna - jag tror att det finns ytterligare någon inställning som hör samman med dina problem. Kanske är det kontinuerlig autofokus som du ställt in samtidigt med 19-punkts autofokusen? I vart fall brukar det vara så att det är flera inställningar som hör samman inte bara val av hur många fokuspunkter.

/Bägtjesen

JazzBass
0

Bildexempel? Dyker upp för många frågor i mitt huvud om tänkbara orsaker, men kan du bara lägga upp en bild som åskådliggör problemet skulle det spara mycket gissningsarbete. Men en fråga har jag direkt: Har du ställt in single shot AF (inte AI servo) och undvikit att komponera om efter fokuseringen?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[PeterWem]
0

19-punkts autofokus vet jag inte varför man vill använda om det inte är rörligt motiv på en kontrastlös bakgrund.  Punkterna lär ju låsa på allt kontrastrikt oavsett om man vill ha fokus där eller inte.

Canon bäddar in sina autofokuspunkter i bildinformationen, så lägg upp en jpg-bild som inte varit inne i ett bildbehandlingsprogram och vänt så ska vi se vad vi kan finna.

pernillaoscarsson
0

Okej, här har vi en oredigerad bild. Allt från mitten och ut åt höger har skärpa medan allt åt vänster bara blir mer och mer oskarpt. Jag kan dock inte komma ihåg vilken fokusering jag använde. Tror dock det var Enpunkts.

#2 Jag fotar enbart motiv i rörelse med Al servo, för motiv i stillhet har jag alltid One shot.

JazzBass
0

Ser ingen bild….?

pernillaoscarsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se där, så går det när man skriver först för att sedan tro att man ska komma ihåg att ladda upp bilden :P

JazzBass
0

Ser tyvärr lite ut som det jag anade; problem med objektivet. Skicka bilden till Canons service, jag gissar att de vill att du skickar in objektivet för service. Linserna verkar inte sitta rätt då bilden ser klart skarpare ut på höger sida, nåt som inte borde kunna uppstå om objektivet och kameran är i skick. Om du har möjlighet, testa  ett annat objektiv och se om det blir bättre. Om problemet kvarstår är det troligtvis sensorn som inte sitter rakt på rätt ställe, snarare än fel i objektivet. Testa också ditt objektiv på en annan canonkamera för att se om problemet uppstår också på den med.

Åtminstone borde inte det här ha att göra med om du har valt enpunkts- eller flerpunktsfokusering, problemet ligger nån annanstans.

Inkanyezi
0

Till en del kanske det handlar om för höga förväntningar, men det är faktiskt någonting som inte står riktigt rätt till.

Det kan ha med fokuseringen att göra, men det kan också vara någonting som inte riktigt stämmer med objektivet. Jag kan inte avgöra var problemet ligger med ledning av bilden, men det ser ut som om det kan vara något fel på objektivet.

Bilden är inte riktigt skarp någonstans på gruppen, men det finns lite bättre skärpa i gräset i mitten, närmre kameran. Men på ömse sidor om det något skarpare området är det ganska rejält oskarpt.

För att undersöka var felet ligger kan man göra ett skärpetest, och också ett test av objektivets teckning, men jag skulle inte lägga särskilt mycket energi på det om det inte finns garanti på objektivet. Om grejerna är mindre än två år gamla och det finns kvitton med inköpsdatum, skulle jag göra ett grundligt test både av AF och objektivets skärpa. Med det som underlag kan man lämna in grejerna för att kanske få ett nytt objektiv på garanti om det inte går att fixa det här.

Men det är spekulationer. Man behöver göra ett ordentligt test för att vara klar över att det verkligen är ett objektivfel - men det ser ut som det.

pernillaoscarsson
0

Tack för hjälpen. Jag ska kolla imorgon med de andra objektiven ifall det är samma sak med dem. Förhoppningsvis är det bara objektivet då och inte kameran. Objektivet fick jag med min Canon eos 550d som jag köpte för 2½ år sedan så det är väl inget att gråta floder över, men blev så lack när jag kom hem och insåg att alla bilderna är dåliga.

[PeterWem]
0

Eftersom objektivet är ett kitobjektiv är det ingen större förlust om det är i objektivet felet sitter. Om kameran är så pass ny går även kameran på garantin om det nu skulle vara sensorn som sitter fel.