Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 689 ggr
CarlS
0

Använder du trebensstativ?

Hur många använder trebensstativ här?

Själv har jag införskaffat ett Manfrottostativ 055DB med kulledshuvud Manfrotto488RCO. Köpt i lokalbutiken för 2000:-

Yrkesfotografen Scott Kelby skriver ju i sin bok "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" om vikten att ha ett bra stativ för att få "knivskarpa" bilder…Nu kan jag inte skylla på att jag inte har ett sådant iallafall..

Är jättenöjd med det. Stadigt och rejält.

Om jag inte får knivskarpa bilder nu får jag väl skylla på objektivet…:)

//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

bildochfoto
0

Håller med har samma uppsättning och mycket nöjd. Litet tungt kanske men robust när man är ute i naturen. Har man råd kanske man ska köpa ett som är litet lättare men lika stabilt. Gillar verkligen möjligheterna med stativet huvet kan vara i så många olika positioner…upp nere och båda sidorna…

CarlS
0

Jo, det är lite tungt. Så man kan ju hoppa över gympasset den dagen man är ute med det i skog och mark..:)

Gillar också kulledshuvet. Och de 2 vattenpassen..

sumpen
0

jag använder ett jättegammalt 3 bensställ som min farsa köpte när han va rättså hyffsat ung ;P

CarlS
0

OK, hur gammalt är rättså hyfsat ung? :)

Yeahsussu
0

Jag använder ett trebensstativ och är mycket enkelt att ta med sig, lätt är det också! :) Inskaffades för ca 8-10 år sen när pappsen skulle filma på bröllop. Kanske lite väl skrangligt ibland, men då är det lätt att bara hänga på en tyngd.

Anna
0

Jag har ett Stitz 3U/BA som är jättebra och går att ha både väldigt högt och väldigt lågt. Lite klumpigt men bra!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

sumpen
0

#4, tja de vet jag inte 20-25 kanske.. :P gammalt e det iaf^^ :P

Gertb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yes, köpte ett manfrotto 715b och är mycket nöjd med detta. Det tråkiga i storyn är att jag är för slö att ta med det så det är högst sällan använt. Skärpning!

Cydonia
0

Jag har också ett trebensstativ, ett Velbon CX660, fungerar utmärkt om man inte är så kräsen. Fast jag har också svårt för att plocka fram det, jag är lite lat. ;)

BitteS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar låna min sambos gamla trebensstativ om jag ska fota något som kräver stativ. Jag använder stativ mest när jag "Leker" med kameran. Som denna bild. Jag har lyst med min ficklampa ovanifrån på blomman. Det ser ut som blomman glöder.

CarlS: Boken du hänvisar till har jag köpt på AdLibris och den är verkligen en skatt. Den innehåller mycket matnyttigt, både för amatörer och för dem som har lite mer vana.

Cavello
0

Jag har ett trebenstativ, märke Velborn. Köptes i december förra året för 599kr på Göte Karlsson Foto här i stan. Mkt stabilt men klumpigt och används inte överdrivet mycket.

CarlS
0

Vilken "Eldig" blomma BitteS. Jättesnyggt.

Jo, jag älskar också den boken…