Är det samma sak som mellanringar?

nej, med en sån vänder man på det vanliga objektivet
#2 Nej det gör man inte alls. En mellanring gör att du får kortare närgräns.
Eller du kanske menade att omvändningsringen vänder på objektivet? :)
en omvändsring andvänder man för att vända på objectivet ja.
Gör om ditt vanliga objektiv till ett supermacro-objektiv!
Fördelarna är att man får en relativt hög förstoringsgrad och förstås priset! En omvändningsring kostar bara en tredjedel av vad en mellanring kostar!
Omvändningsringen monteras i objektivets filtergänga, som därefter monteras i kamerans objektivfattning. (Objektivet monteras alltså bak och fram.)
Så står det om omvändningsringen på Photax :)
MVH Sara

#5 Jag var i kontakt häromdan med kaffebrus då jag har tänkt mig att köpa en pentax men såg att kaffebrus inte hade till pentax men dom svarade mig att dom kunde ta hem för runt 149 kr om jag inte missförstod mailet (frågade om flera priser)
http://www.kaffebrus.com/adapters-g45.html på den sidan ser man att dom bara har reversring till canon för 179 kr men ta å maila dom och säg att du hört att dom kan ta hem och fråga om priset .
Vilken pentax har du ?
mvh/bjorsa
#5 Bjorsa. Förlorar du ljus när du kör med reversing ring? Jag tänkte mer jämfört med mellanringar. När jag kör med mellanringar förlorar jag ungefär ett f/stop men det blir ingen kvalitets sänkning eftersom det inte är något glas imellan.
Eddie

Eddie jag har kopplingsring så att jag kopplar på ett objektiv på de befintliga objektivet och de blir i princip som en försättslins så jag märker inte direkt någon ljusförlust ungefär som när man sätter en telekonverter efter linsen då blir de heller ingen större ljusförlust .
Du skulle ju kunna testa med just reversring för då gängar du in den i filtergängan så att du sedan bara vänder objektivet å skruvar på den direkt i kameran och de kan man ju testa lite utan att har ringen bara för att se om objektivet funkar så för jag har testat här hemma med min gamla systemkamera och då funkar inte 135 mm och däröver däremot 50 och 28 går fint på den minoltan när man bara testar att titta igenom .
Jag har köpt mig en bälg som jag tänker att ha sedan till pentaxen när jag väl köper den och till den så att jag får en lååång mellanring :-)
mvh/bjorsa

Nu hoppar en total amatör in och undrar: allt man behöver göra är att skaffa en reverseringsring så kan man ta bättre (=komma närmare menar jag) närbilder alltså? Bara skruva och vända?
Jag måste fråga för det låter lite för bra… :)
Låter som ett bra alternativ medan jag sparar slantar till ett macroobjektiv.
#9 bjorsaär kungen på macro med omvända objektiv. Kolla in hans fotogalleri, en bit ner är där några hiskeliga närbilder på insekter med just "bara" ett vänt objektiv (eller i det fallet tror jag det var ett vänt objektiv framför hans kompaktkamera).
/Martin, ständigt imponerad av bjorsas macrobilder
mvh Martin

Ja jag har sett hans otroliga bilder. :-)

#9 IkaS
En reversring har du till en systemkamera för att kunna vända objektivet och fota bakifrån och då blir tex ett 28mm ett macro med förstoringsgraden 2,35:1 dvs du fotar/avbildar ca 10 mm på bredden .
Om man har en kompaktkamera så använder man sig av en kopplingsring och då måste man ha en filteradapter till sin kompakt eller att det finns filtergänga på objektivet sen skaffar man sig en kopplingsring http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html
och eventuellt behövs det oxå http://www.kaffebrus.com/stepringar-g44.html för att få rätt gängdiameter på dels filteradaptern och sedan på det objektivet man tänker att vända på å skuva på kompaktkameran vad man kan göra först är att om man har ett objektiv från någon gammal systemkamer kan man vända på den och försöka titta med kamera igenom den för att se att man verkligen kan zooma igenom objektivet annars får man vinjettering dvs bilden kommer att bli rund eller runda hörn men de går ju att beskära
#10 Marnyman :-) dom bilder som ligger här på foto iFokus är alla tagna med dimage z5 och en del macrobilder med omvänt påkopplat nu för tiden lägger jag ut bilderna mest på eyefetch
http://www.eyefetch.com/profile-images.aspx?user=bjorsa
Där ser man oxå när man tittar på bilden vilken kamera som använts och sedan mitten april har jag en pentax k10d som jag försöker lära mig att fota med men dom flesta av mina bilder finns där eller här http://s93.photobucket.com/albums/l73/bjorsa/ där jag lagrar dom och här finns även testbilder odyl men ingen info om själva bilden eller mening med bilden :-)
mvh/bjorsa

#12 Bjorsa: Jag har en Canon Eos 400D, än så länge bara objektivet som följde med (EF-S 18-55) men längtar efter att kunna ta näääärbilder. Det går inte att komma så värst nära med mitt objektiv.

#13 Med en omvändningsring/reversring från tex http://www.kaffebrus.com/reverseringsring-for-canon-eos-329.html så får du macro och med 18mm kommer du nog väldigt nära jag har bara testat med 28 mm och fick då skala 2,35:1 men har kommit upp till ca 10:1 (dvs avbildar ca 2mm på bredden) men då med lite påkopplade rör och en macroteleconverter i kameran först men blir så svårt att få bra bilder då men de e kul å labborera lite :-)
Eddie tänkte inte Exif infon
men man får ju inte fram info om jag tex kör macrokonverter och sedan ett omvänt påkopplat :-)
mvh/bjorsa
#15 Det håller jag med om. Det kommer ofta upp som ett konstig tal som tex. 1000mm. Men några hemligheter skall du väl ha. 
Eddie

#15: Ja, det blir nog inköp av just en sådan ring här om ett par dagar.
Jag är ju total nybörjare på allt detta - jag har bara haft titta-trycka-kameror förut, så det är guld värt med alla tips och råd man får här! 
Så om man köper en reversring och sedan sätter på den bakvänt på kameran kan man komma mkt nära? Å sedan är det bara att ta bort ringen och vänta tillbaka om man vill ha det vanliga?
Fattar inte riktigt… -tröög- :P

#18 Om man tar objektiv från 50 mm å nedåt så blir skalan 1:1 och uppåt men du tappar automatiken från objektivet och jag tycker att de e lättare och blir bättre bilder med kopplingsring dvs man har ett objektiv på kameran som vanligt men sedan kopplar man på ett objektiv omvänt så att ens vanliga objektiv tittar igenom de påkopplade fast från "fel" håll .
Och i #12 hittar du länkar till kopplingsring och stepringar och stepringarna är för att minska eller öka filterdiametern på objektiven så att dom passar ihop med kopplingsringen .
Och när man kör med omvänt och kopplingsring så är det objektivet på kameran som skal ha den största bränvidden och de som ytterst skall ha den mindre för att få störst förstoring så tex ett 100 mm på kameran och ett 50 mm omvänt ger skala 2:1 dvs om du har en systemkamera med ca 23 mm bred sensor så blir bilden 11,5 mm bred dvs du avbildar 11,5mm .
Fördelen med omvänt påkopplat är ju att automatiken som kameran har är intakt vilket den inte blir med omvändningsring/reversring och sen så finns de ju en uppsjö av äldre objektiv på tradera som man köpa för en hundring eller så
mvh/bjorsa
#19 Tack för svaret :). Fattar lite bättre nu.

#20 Såg att du har ett 50-200 och ett 18-55 då skulle man ju kunna köra 18-55 omvänt på 50-200 problemet är dock att 18-55 har ingen bländarring och då måste man själv dra i den där lilla spaken som gör att bländaren öppnas så kanske bättre med ett beg äldre 50 mm med bländarring .
Passade på att testa att sätta på ett omvänt 50 mm på ett pentax 18-55 och de blev vinjettering och man kunde inte blända ner på de omvända så att de blir ett mindre hål för då blir vinjetteringen än större men bilden blev skal 1:1 dvs runt 22-24 mm bred och de e ju inge idialiskt att köra 18-55/50 mm men 50-200 med ett 50 mm borde fungera då blir ju maxförstoringen 200/50 = 4 så skala 4:1 dvs 23,5 mm sensor /4 =5,875 mm bred bild :-) Då e de macro men du har ju hela zoomen att använda från 50/50 dvs 1:1 till 4:1 men de e inte alltid objektiven fungera perfekt med varandra men efter ett tag kommer man på hur dom fungerar bäst dvs hur mkt man måste blända ner de yttre objektivet å hur mkt blixt å reflektor som behövs .
Lägger in en bild med 18-55 och ett 50mm omvänt påskruvat och bländare 4,5 på inre objektivet å 55 mm dvs de lägsta som de gick att få för minska vinjettering och helt öppet yttre omvänt objektiv och sedan en svag blixt dvs sköt snett uppåt bilden är obskuren så att du ser vinjetteringen som blir pga att 18-55 inte riktigt ser igenom 50 mm objektivet och jag har heller inte skärpt upp bilden eller något annat än minskat ner den till 800 p i bredd å de e väl inte världens skarpaste bild men de ger en indikation på hur de kan se ut
mvh/bjorsa
Okej :) Tack för svaret :D