Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 843 ggr
[kanskemenbarakanske]
0

Ny kamera, lite frågor

Nu har jag köpt en Canon 600d och är supermöjd vid fotografering. Men vid videoinspelning har jag lite problem. Har ett 18-55 objektiv, antar att Det är standard? Vid fotografering är det normal zoom men när jag filmar så blir allting mycket närmre även fast jag inte zoomat. Är det någon inställning som gör detta eller är det så det ska vara? Sen är ljudet superdåligt. Har höjt volymen på högsta men det är knappt man hör någonting. Jag har köpt kameran på blocket så undrar om kameran helt enkelt är trasig eller om tidigare ägaren trixat med inställningarna.

Bagtjesen
0

Om bilden blir en annan så kan det bero på två saker, när du tar bilder med kameran så har den ett bildformat med ett förhållandet 1:1.6, men när du kör video så kan dessa kameror ta video i HD och det är ett bildformat på 16:9 som man då kan vända på och räkna om till 1:1.77.

HD finns i flera versioner, där ett är 720 pixel (bildpunkter) på höjden och ett annat är 1080 pixel. Multiplicerar du 720 och 1080 med 1,77 så får du fram antalet bildpunkter som kameran då använder på bredden, d v s ca 1274 resp  ungefär 1911, men är nog 1920 i standarden.

Så i HD video  får du bilder som endera är 720 bildpunkter höga och 1274 bildpunkter breda (brukar skrivas som 720x1274, eller 1080x1920).

Samtidigt så har din kameras sensor 3456 bildpunkter på höjden och 5184 på bredden (3456x5184).

Så HD video i dagens standard går inte högre än att den bara kan utnyttja delar av sensorn. Och det finns inte TV-apparater som kan visa det heller, annat än som är mycket dyra - finns kanappast alls i Sverige kostar över 100.000:- i London…

Det kan möjligen vara så att du inte utnyttjar de bästa HD-upplösningen 1080x1920 och det ändrar du i så fall inne i menyerna i kameran - titta i handboken.

När det gäller ljud så har du kamerasurr och surr från objektivets fokusering och det gör att oftast är det bara på ganska kort håll som kamerans inbyggda mikrofon får ett bra ljud.  Så, du behöver ha en bättre/större mikrofon som sitter lite ovanför och gärna något framför också. Canon har haft sådana lösa mikrofoner som har ett eget batteri, och det har inte de allra flesta mikrofoner som man köper på stan. Men kontrollera om din kamera behöver lös mikrofon med eget batteri eller ej. Det borde stå i manualen/handboken vilka mikrofoner från Canon som de rekommenderar, och endera så köper du en sådan eller något annat fabrikat så har likande egenskaper (då troligtvis som har separata/egna batterier)

/Bägtjesen

[kanskemenbarakanske]
0

Okej tack så mycket! Ska gå och köpa en mikrofon då. Tycker bara att det är lite konstigt att man har en kamera som går att filma med men man kan inte höra ljudet nästan. Då försvinner ju halva grejen med videoinspelning..

Bagtjesen
0

Den inbyggda mikrofonen fungerar vanligtvis om man har vanlig samtalston och är på 2-3-4 meter ju längre avstånd dess tystare behöver det vara runt omkring, annars försvinner talet t ex i allt trafikbrus.

Om du står på nära håll t ex 2 meter och det är tyst inomhus, så borde du få en bra ljudkvalitet. Om inte så kan mikrofonen vara skadad, eller att man tidigare skadat den lilla hon-kontakt där mikrofonsladdens han-kontakt skall passa. Otur isåfall om den var skadad.

Men testa och se. Gå annars till en riktig kameraaffär som kan Canon och prova om  en extern mikrofon och se om det blir skillnad.

Jag kan berätta att min kamera tar upp fågelpip från tornfalkar på 10-15 meter i lugnet på landet, min är ett annat fabrikat, men det borde inte vara så stor skillnad.

/Bägtjesen

[kanskemenbarakanske]
0

Jag har normal samtalston och har testat att prata högre. Testade att ladda upp videon på datan och där va ljudet också lågt så antar att mikrofonen är trasig då. Så himla tråkigt dehär eftersom jag köptevkameran mestadels för att filma.

Bagtjesen
0

#4 En kamera är bäst på att fotografera, att ta riktigt bra fotografier. En videokamera är alltid bättre på video. Ingendera är bäst på allt (t ex enstaka bilder ur en video är ju inte bättre än de ur en kamera - kameran har ju möjlighet till mycket högre Upplösning, och mycket kortare eponeringstider så att du kan frysa en bil, när den i videon då istället blir suddig.

Hör efter med en fotobutik som kan Canon och hör efter vad det skulle kosta att byta ut den inbyggda mikrofonen, men är video ditt huvudsyfte med kameran så är det separat mikrofon som du ändå vill använda för allra bästa videoresultat, men det kan vara "bökigare" med extern mick.

Ta t ex en mikrofon med lång sladd och sätt på ett stativ nära de som talar, så att den är utanför bild, Tänk på hur det blir i stereo bara. Att hänga upp micken i taket är också ett alternativ - men allt beror ju på vad du ämnar ta video på.

/Bägtjesen

knarf
1

600D har en digital zoom som du aktiverar i menyn, där kan du även ställa om ljudnivån från manuell som den troligtvis står på, till auto