Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 893 ggr
LillPom
2014-07-15 23:46
3

Enter The Void

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har haft en foto session innan sommaren och håller på att jobba med bilderna sakta men säkert… testar på mycket nytt så är helt ute på nya områden som jag aldrig använt förut! Men man måste ju pröva nya saker också!

Så jag ville dela med mig till er och ser vad som kanske någon kan se som inte jag ser?? Jag tar emot allt som kan göra bilden bättre! Det finns säkert saker som jag har missat :) Men ni får ta det lite lugnt med mig nu när det är helt nytt territorium ;) Be kind.

Bagtjesen
2014-07-16 01:08
1

Tycker bilden tål hårdare kritik än (M), fint arbetad men du har ju bra grejor också, och kan din kamera.

Så med (M) blir det lite kort. Fint med det fokus på kinden och det blå ögat som drar bort blicken från kinden, som skulle blivit övertydligt annars. Du har troligen inte beskurit mycket och när jag kollar så är det 104 pixel sidledes som fattas mot vad sensorn har. Ovanligt med en bild där kortaste sträckan är från ögonen till bildkanten, ovanligt som sagt. Men samtidigt så läser vi västerlänningar inte bara text från vänster utan då också bilder, kanske därför som den ändå fungerar jättebra.

Att hjälmen är beskuren i toppen tyckte jag först var synd, men när hennes huvudform ändå träder fram med hela sin rundning så blir det ändå jättebra.

Bakgrund och ljussättning, wow!

/Bägtjesen

LillPom
2014-07-16 01:12
0

Visste inte riktigt vilken jag skulle välja XD Tack för kritiken som du gav. Du får gärna utöka kritiken om du känner att du vill tillägga mer och ge hård kritik! Det ger mig mycket inblick och alltid bra med ett andra öga!

Lilllens
2014-07-16 01:14
0

Bilden är fantastisk och jag har ingen kritik att ge men vill gärna se fler bilder!

Bagtjesen
2014-07-16 01:38
0

#2 Tycker andra får tycka till också, och sedan tog jag kritiken rätt upp och ner - jag vill ofta titta på en bild flera gånger och ta tankfulla promenader emellan tittarna - bilder sitter ofta i mitt huvud och så när jag kommer hem vet jag mer om vad jag vill titta på och kommentera.

/Bägtjesen

LillPom
2014-07-16 14:36
0

Tack så himla mycket!! :D

Förstår vad du menar :) Enkelt att bli lite blind om man tittar på en bild för länge.

Bagtjesen
2014-07-16 15:16
0

Funderade lite nu på förmiddagen men hann inte sitta ner och skriva förrän nu.

Även om bilden är väldigt bra, så kan jag inte låta bli att tänka på tredjedelsregeln (Skriver detta för de som inte vet vad den innebär: Då skulle hon stått betydligt längre till höger och ögat skulle ha varit utefter den bortre vertikal linjen , men då skulle du fått gå några steg tillbaka för att få plats i sidled, och hennes huvud som går längre åt höger, och skulle hamna ännu närmare höger kant. Hennes öga skulle då hamna i ett av kryssen). Men det skulle inte gå eftersom huvudformen är oval p g a håret och "hjälmen" är ännu mer oval.

Bilden för ju tanken till "lady in distress" och medeltida fängelsehåla men då skulle det behävt vara grövre och handsmitt, men nu är det maskingjorda stål-"trådar" och maskingjorda länkar.

Det blir liksom en paradox, men ändå inte. Kanske en påminnelse om att vi kan känna oss "fångna" även i modern tid, och men det klara ögat som riktigt strålar men är lugnt bidar sin tid - inte är desperat eller visar hämndbegär.

Det är så jag tolkar bilden, men det kanske inte var det du ville förmedla med bilden, eller om du bara sökte dig fram i en grundidé?

/Bägtjesen

Schnauzertik
2014-07-16 16:16
1

Mig ger bilden associationer till en del fantasy, framtidsvisioner och också till dystopier.

Man kan läsa in mycket i bilden.

Det  finns flera geometriska mönster som lyfter bilden.

Även bakgrunden lämnar mycket att fundera kring.

Intressant med den lite konstlade ljussättningen och vissa skuggor respektive avsaknad av skuggor ( från t.ex hjälmen) tror att det bidrar till den lite overkliga och mystiska stämningen. 

En spännande bild

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-07-16 16:22
0

#7 Bra Schnausertik - paradoxen är då "fantasy", glömde det ordet - det är ju inget jag läser eller tittar på som film, men man ser ju bilder på filmposters och bokomslag, och vanliga posters.

Håller också med om geometrin, som jag missade helt och hållet i min facination…

/Bägtjesen

Schnauzertik
2014-07-16 16:50
0

Bagtjesen Jag läser en hel del Fantasy o SF  och har gjort sedan början av 70-talet så jag är säkert färgad av det och kopplar lätt till det.

En sak jag har försökt förstå är blickfången och i vilken ordning jag läser bilden men blir inte riktigt klok på det, möjligen ögat först men sen är det bilden som helhet och efter det kommer jag in i detaljerna. Betyder säkert något, oklart vad.

EDIT har tänkt lite till. Efter ögat kommer hela den lite upplysta delen dvs både ansikte, hjälm och delar av bakgrunden.. Hur skulle det vara om i stället blickfång 2 inte var så stort utan mer koncentrerat så man först senare tog in den större delen?

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-07-16 19:17
0

#9 Säkerligen är det så, men att du omedvetet börjar från början och att det första du "ser" är det ljusa. Såg ett vetenskapsprogram på TV för ett halvår sedan eller så.  Österlänningar verkar ha problem med en del t ex trafikskyltar som har sitt ursprung i västerlandet.

Blickfång 2 och då mindre - lite som jag resonerade med tredjedelen och det ljusa till höger - men det skulle bli en helt annan bild - vad som då skulle finnas mycket av till vänster och hur mycket mer av axlar som dyker upp och deras vinkel. Jag har svårt att tänka så radikalt "out of the box"- som du vet 😃.

#0 Lillpom - kan du inte berätta vad du tänker om det vi ser och funderar ikring, inte så att jag vill avkräva dig vad du "ville med bilden" - det brukar åtminstone aldrig jag ställa den frågan till konstnärer ?!

Bägtjesen

LillPom
2014-07-16 20:10
1

Roligt att se vad ni tänker och funderar :)  Meningen med hela bild serien är att tolka en novell som jag har skrivit.

Om en flicka i ett tomrum som söker något som hon ej vet vad det är. Den här bilden är en ganska tidig bild i berättelse och det är att hon känner sig instängd och översvämmad av olika känslor som förvirrad och förtvivlad, känslan av att inte veta något som känns så viktigt, något som hon inte fick glömma men glömt.

För senare i serien så hittar hon en vän i detta tomrum… en liten växt som tycks leva utan vatten eller sol. Flickan håller fast vid det enda som känns bekant och någon form av värme ifrån…. hon tar hand om den… men dagarna går och tillslut dör flicka av hunger och törst… men växten lever kvar….  utan varken vatten eller sol. Så budskapet sen är att den hon letade efter var att i ett tomrum med kalla ting så finns det liv som betyder mer för oss än vad vi ibland tänker på… att trots alla maskiner och uppfinningar så behöver vi naturen.

Blev lite rörigt med en så kort sammanfattning och det kan bli lite konstigt om man inte ser alla andra bilder XD Men jag hoppas att ett hummm kom fram iaf :)

Schnauzertik
2014-07-16 21:07
0

#10  Bägtjesen  

Där var jag nog otydlig. Försöker igen.  

Jag tog inte upp beskärning eftersom du redan gjort det. Men man skulle troligen kunna göra enbart ansikte och hjälm till blickfång 2  t.ex genom att öka kontrast på ansikte o hjälm. Kanske är en annan  väg om man lät hela bakgrunden ha samma ljushet men då skulle man tappa djup. Finns nog flera  sätt att åstadkomma detta.

Sen är det därmed inte sagt att det skulle bli bättre.

Värd för Pensionärer

Bagtjesen
2014-07-17 14:59
0

#11 -LillPom -Det låter som en intressant historia, och ja jag tror att bilden passar jättefint in i det sammanhanget.

#12 Schnauzertik -Jag hade nog funderigar i den riktningen, se "fokus på kinden och det blå ögat" i #1. Kinden är väldigt mycket i fokus, och det svarta sminket fastnar som svarta punkter i hudens porer. Att öka kontrasten kan öka det där problemet med punkterna i porerna - inget problem om det varit mer utsmetat.

#11 -LillPom-, nu är det verkligen finlir i funderingarna - för min egen del så går funderingar ut på vilka alternativ som möjligen  kan finnas, men för egen del så ser jag inte att mina tankar skulle göra någonting bättre - åtminstone inte utan att skapa andra problem, och som jag nämnde ovan så för din del så är ju bilden en del av ett sammanhang där den med stor säkerhet fungerar finfint. Sedan är det ju så att du kanske följer en linje genom bildsviten också, när det gäller bildutsnitt, hur nära du tar bilderna et c - någonting som jag inte vet någonting om.

Bara återigen till en intressant och välgjord bild!

/Bägtjesen

[ietthavavrosor]
2014-07-17 20:19
0

åh woah, riktigt bra bild med underbart ljus! Fint fokus, cool ide och aa..riktigt fint helt enkelt! *-*

Ylva-Li
2014-07-17 22:25
0

Otroligt fin! Älskar hur du redigerat och färgsatt denna.
Jag tänker sträva mot strömmen och tycker inte tredjedelsregeln är ett måste. ;) I många fall så vinner en bild på det, men i några få fall, som när konstnären bakom kameran har koll på detta redan innan och bryter regeln, så fungerar det skitbra! Som denna bild. 
Skulle gärna vilja se resterande bilder.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bagtjesen
2014-07-18 16:30
0

#15 Ylva-Li, Nej du behöver inte sträva mot strömmen. Det var jag som funderade kring "tredjedelsregeln". Men den är inte ett måste - inte ens för mig-😉. Precis som du också säger, är den bra att känna till. Ibland är den en bra grund att experimentera i efterhand, att gå tillbaka till, något bra att luta sig emot - t ex om man försöker rädda en bild - så var dock inte fallet här, som jag också tyckte. Det hade precis som jag sagt blivit en helt annan bild. -Min slutsats, efter mycket funderande var också att: " för egen del så ser jag inte att mina tankar skulle göra någonting bättre".

/Bägtjesen -som befinner sig i ett åskväder i Norrland.

Ylva-Li
2014-07-18 21:42
0

#16 ah sorry. Läste nog snabbt och slarvigt! :)

Jag brukar alltid säga till folk som lär sig att fota. Lär dig alla grundregler först. Sen lär du dig att bryta dem.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bagtjesen
2014-07-18 21:52
1

#17 Ylva-Li, Yes, that's the way to go!

/Bägtjesen