Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 494 ggr
jalice
0

köpa ny kamera?

Nu är det så att jag är väldigt sugen på att köpa mig en ny kamera. Har sedan 2år tillbaka använt mig av nikon d3100 som vart mig en trogen vän.

Jag tycker att bilderna som jag tar med min d3100 ofta bilr lixom "gråa" och "platta". Inte tillräckligt med färg, djup och kontrast helt enkelt. (det är så svårt att förklara)

Sedan skulle jag även vilja att den (eventuellt) nya kameran klarar av dålig ljusförhållanden bra, dvs att bilderna inte blir så brusiga.

Jag har tittat runt lite och fastnat lite för nikon d7100,.  Är det värt att byta upp sig, jag menar, kommer jag märka skillnad på bildkvalitén(bättre skärpa, kontrast, färg osv)?. 

Jättetacksam för tips och råd! Finns kanske någon här som själv har bytt upp sig till en nikon d7100?

MagArne
0

Gällande färger och kontrast kommer du få ut betydligt mer av att lära dig ett bildbehandlingsprogram så som Adobe Lightroom, Apple Aperture, PhaseOne Capture One, m.f. och gå över till RAW-format. 

Angående sämre ljusförhållande så vist fixar en D7100 högre ISO med bibehållen bildkvalité än D3100 men ett mer ljusstarkt objektiv är också en väg att gå och kanske även det som ger bäst resultat. Ett fast f/1.8 35 eller 50mm är inte speciellt dyrt och ger klart bättre bilder än att maximera ISO som ger gryniga bilder.

Bagtjesen
3

Skulle nog inte hasta iväg och köpa en nya kamera ändå, även om jag har D7000 och att D7100 är något bättre! Båda ger fina bilder med rätta objektiv och hantering, men jag tycker att det är många som tar bra bilder med D3000/D3100/D3200 som visas här på foto.iFoto.

Du skriver att bilderna ´ofta bilr lixom "gråa" och "platta". Inte tillräckligt med färg, djup och kontrast helt enkelt. (det är så svårt att förklara)'.

Det kan vara så enkelt som att du använder Automatisk ISO och tar bilder när det är lite mörkt, eller sätter upp ISO högt för att överhuvud taget få till en bild - då blir det "brusigt", som du också skriver.

Och -  Om du använder automatisk "vitbalans", så är det inte heller så att kameran (kamerahuset)  alltid lyckas göra rätt val. Det är bättre att välja Vitbalans själv.

Sedan är det så att även de allra bästa bilderna jag tar med min D7000 behöver in i DxO Optics eller Adobe Photoshop Elements för att få en justering.

Har man gjort någotsånär rätt val av vilken Vitbalans är det oftast mycket enkelt att fixa till bilden. Brusighet p g a för högt ISO är svårt/omöjligt att komma till rätta med.

Personligen tror jag att det mer har att göra med om du kör mycket på automatiska inställningar? Vilka objektiv du har och hur du använder dem är också av stor betydelse.

Bildsensorn i kamerahuset i D3100 är tillräckligt bra till väldigt mycket, och tillräckligt känslig för de flesta situationer, men de objektiv som följer med i 'kit' till 'paket-priser' räcker inte alltid till.

Så jag tycker du skall lägga upp en sådan där "dålig" bild som du har, JPG-fil som inte är större än 2MB, och förhoppningsvis har bildinformationen kvar (det som kallas "EXIF"), så är det flera här som kan hjälpa dig att analysera vad det beror på. Berätta också om vilka objektiv du har - hela beteckningarna.

Det bästa är om bilden är typisk för det som du egentligen vill vara bra på, eller att du berättar vad du helst av allt vill vara bra på men också något annat du ofta fotograferar och som ofta blir dåligt.

Så, visa någon bild och skriv vilka objektiv du har så får andra se och kan hjälpa till.

/Bägtjesen