Sleeping baby
Fick chansen att fotografera ett spädbarn (3 dygn gammalt) för några veckor sedan, begränsat med tid, liggandes djupt nere i en vagn, att inte störa sömnen, så det fick bli "Quite mode" på D7000 med Nikkor 50mm 1.4, ville liksom få tillfälle att utnyttja det objekivet på något det skulle kunna passa. Till slut blev det dock f4 som fick råda eftersom det på dryga halvmetern och de vinklar jag kunde ta bild i var det som jag bedömde som tillräckligt, och nog med skärpedjup. För bästa bildkvalitet valdes ISO100 och då var det tvunget att bli 1/500s. (utomhus i eftermiddagsljus i skugga).
Bilden från Nikon NEF (raw) via DxO Optics 9, och sedan till PS Elements. Bilden är något beskuren (men inte i toppen där jag vet att jag fick bilden för trång). Eftersom jag redan då tänkte på att göra bilden på kanvas (som den nu redan finns på) så var det 1:1.5 formatet som behövdes annars hade nog beskärningen blivit annorlunda. Så, jag vet att jag skulle lämnat mer utrymme kring motivet när jag tog bilden, och fått en något annorlunda beskärning än den som visas nu…
Hudtonen beror på spädbarnsgulsot - något som sker innan barnets lever börjar fungera ordentligt. Några små blemmor och några mjölkfläckar på huden är bortredigerade.
Mina frågor är då egentligen, eftersom jag stirrat mig blind, på annorlunda beskärning(?) nu när inte jag måste hålla mig till förutbestämda kanvasformat, och förslag på annan efterarbetning(?) som jag kan tillämpa på bilden, men det är också fritt fram i övrigt också.
/Bägtjesen
Så liten den va.
Här är så varmt så jag går inte ens på halvfart.
Skulle tro att du fått till en bild som gör både föräldrar liksom far- och mor-föräldrar nöjda.
Den känns fin som den är.
Angående beskärning så provade jag att beskära så att jag fick ytterkanten på ögat i övre högra krysset, enligt tredjedelsregeln. Det är mycket en fråga om tycke och smak där men du kan ju prova om du vill.
En annan tanke, som jag inte har provat, kan vara att se hur den ser ut i highkey
Värd för Pensionärer
Tack, jag har försökt med tredjedelsregeln, men det finns inte tillräckligt med material till vänster för att det skall lyckas, och det lilla material som finns där är inte heller så roligt att ha med. Men jag får fundera på det igen, och du har rätt i at med high key skulle det kanske försvinna.
Hmm, du gav mig verkligen något att tänka på - i det här fallet var jag så insnöad att jag bara tänkte på möjligheterna inom nuvarande bild, och inte som du gjorde: "thinking outside of the box".
Ju mer jag tänker på ditt förslag dess mer gillar jag det. Får se hur det blir med tid i helgen…
/Bägtjesen
#2 Schnausertik
Jag prövade båda förslagen, men oavsett hur jag gjorde så blev bilden bara lite kuslig (det såg ut som någonting i …), men försökte alla till buds stående möjligheter - gav inte upp.
Men det blev till sist en krafig beskärning, utöver vad jag trodde skulle bli bra, eftersom det fanns så lite i orginalbilden till höger. Jag var tvungen till det om det skulle bli tredjedelsregeln.
Så eg är det alltid bara att testa de grundläggande kompositionsreglerna - va korkad jag var som inte gjorde sj😞älvmant…
Bilden jag visar nedan är inte den slutliga jag måste gå tillbaka till retusch-läget.
Tack för att du styrde upp!
/Bägtjsen