Två Nikon modeller
Funderar fram och tillbaka på om jag ska köpa Nikon d3100 eller den nyare d7100. Har testat dessa modeller och vilken hade ni valt?
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Har själv en D7000 som jag är supernöjd med, toppen kamera..
D beror lite på hur mycket du kan och hur mycket du vill lära dig.
Om du alltid /oftast plåtar på grön fyrkant, kör 3200. Vill och orkar du lära dig lite mer; D7000.
Jag skulle då vilja skjuta in att det finns flera mellanlägen och ytterligare än de som nämnts.
Det finns både D3200 och den senaste D3300. Sedan har du D5000, D5100 och D5200. Samt även D7000/D7100.
Två saker 1: Det beror ju egentligen bara på hur mycket du vill lära dig och hur mycket av hobby du tror att det kommer att bli, är fotografering bara en hobby vid sidan av någon annan huvudhobby. 2: Vad det får lova att kosta nu, och vad du har tänkt dig att du skall/vill spendera på sikt.
Sedan beror allt på vad du redan kan om fotografi, brännvidd, bländare, exponeringstid m m och hur de hänger samman, och sedan om man är normalt eller mycket tekniskt lagd eller inte är så tekniskt lagt.
A) Är du inte så tekniskt lagd och bara vill ha det som en hobby bland andra så föreslår jag D3200 eller D3300. Du behöver en budget på 4500-6000:- för att komma igång.
B) Är du åt det tekniskt lagda hållet och foto kommer att vara en lite prioriterad hobby och du vill plåta smådjur, fjärilar och växter så är D5100/D5200 bra för de har en vändbar display. Du behöver en budget på 7500-10.000:- för att komma igång.
C) D7000/D7100 är lite bättre om man vill ta seriebildstagning, men har fast display, och har mängder med andra finesser. Om man är riktigt tekniskt lagd och plåtar t ex två olika typer av bilder och då alltid vill ha samma inställningar för dessa typer av motiv så kan man spara inställningarna och bara vrida fram dem med en ratt (U1 & U2). D7000 har ingen inbyggd GPS så att du automatiskt kan lagra var någonstans en bild är tagen, D7100 har det inbyggd. Du behöver en budget på 11000-15.000:- för att komma igång.
D) Rent generellt sett så för varje serie av kamerahus, D3xxx, D5xxx och D7xxx så har de fler bildpunkter/"pixel" ju nyare de är. Det är inte antalet pixlar som avgör om bilden blir bra eller ej - det är hur du komponerar/skapar bilden i ditt huvud och lyckas få kameran att göra som du vill. Att det sedan man lyckas rädda en bild med hjälp av att ha fler pixlar om man råkar ha ett objektiv med för kort brännvidd så att man kan förstora upp är ju en fördel, liksom om man vill göra bilder som är jättestora, utan att de blir "diffusa".
/Bägtjesen
I dagsläget kan jag inte så mycket. Men är mer än villiga att lära mig, och spenderar gärna massor av tid bakom kameran :) När jag startade med fotografering var det främst för att få några fina bilder på hästarna, men när jag insåg att jag inte var nöjd med resultatet har jag testat och testat. Fått fram några fina bilder med min digitalmkamera. Men känner ny att jag vill ta nästa steg och undrar om det blir ett förstort steg att hopp upp till Nikon 7100 eller om jag borde starta på en av 3000 modellerna?
Om du tittar här på iFokus kan du se att massor med bra bilder på hästar tagna med D5000/D5100/D5200. Men du ser även bra hästfoto med D3xxx, även om det är tydligt att ju mindre pengar du lägger ner på ett kamerahus ju mindre är du också villig att lägga ut på bra objektiv för ändamålet.
Hästhoppet 😂i det här fallet är mindre från D3xxx till D5xxx än till D7xxx. Om budgeten inte täcker in ett bra (tele-zoom) eller t ex ett fast teleobjektiv till D7000, så skulle jag hellre satsa på D5xxx och ett bättre objektiv. Ett bra kamerahus är en sak, men ett bra objektiv är ofta viktigare!
/Bägtjesen
#5 Hänger inte riktigt med på slutet där, är som sagt nybörjare inom ämnet. Vill ha en kamera att växa i och kanske inte starta med att köpa en massa objektiv, utan ta ett i taget och "bemästra" objektivet samt kameran innan jag köper nästa :)

De två modeller du har nämnt skiljer sig en hel del; hanteringen, ergonomin, sensorns prestanda och hastigheten.
- D3100 är en instegskamera, tänkt för nybörjare. Den är lätt att använda så länge man håller sig till automatik, men kan upplevas som krånglig av den som är mycket van och vill komma åt inställningarna lättare. Den har också sökare som instegskamerorna, lite mindre än hos entusiastmodeller, och mindre ljusstark. Den är inte heller lika kvick på att lagra bilderna som den andra.
- - D7100 är en "entusiastmodell" med fler knappar och lättare att nå många inställningar, men samtidigt också lättare att "skjuta sig i foten" med. Den har prisma i sökaren, vilket ger större och ljusstarkare sökarbild. Den är mer tänkt för avancerade fotografer och proffs.
Tveklöst är D7100 en bättre kamera på många sätt, men inlärningströskeln är också högre. När man väl har lärt sig, och det handlar inte om att "lära sig hantera kameran" eller "lära sig kameran", utan det handlar om grunderna i fotografering dessutom, då är den ett mer följsamt verktyg för en seriöst arbetande fotograf.
När man vet hur man hanterar olika situationer för fotografering är D7100 ett verktyg som kan följa med hela vägen, medan ergonomin hos D3100 ofta skulle kunna upplevas hindrande. Sensorn i D7100 är också bättre på alla sätt, även om det kanske inte inverkar mycket på bilderna.
När man är nybörjare, kan funktionerna hos D3100 och gränssnittet upplevas som mycket hjälpsamma, och för nybörjaren kan det underlätta att lära sig. Fram till en viss gräns kan man uppleva den som mycket enkel att hantera, men när man kommer in på att ställa in manuellt eller avvika på andra sätt från automatiken, blir den aningen snårigare. Den behöver oftare flera knapptryckningar och att man kikar i menyerna för att man ska kunna göra vissa val. På D7100 är alla inställningar lätta att komma åt och man ser enkelt utifrån vad som är inställt, då den har ett fönster ovanpå där inställningarna visas. D7100 är gjord för den som lär sig hur man kan hantera alla funktioner utan att behöva konsultera menyerna eller introduktionen, instruktionerna som följer med D3100.
D7100 är också stabilare byggd och bättre tätad mot damm, smuts och väta. Om man också har vädertätade objektiv, så klarar den mycket sämre väder än D3100.
Jag har en aning svårt att förstå varför det väger mellan just de här två modellerna, eftersom de är väldigt olika, inte bara i pris, men också i prestanda och framför allt i ergonomi. D7100 är nära nog ett renodlat proffsverktyg, medan D3100 är tänkt mer som en familjekamera, lätt att hantera för vem som helst. Det är lite ojämnt lopp mellan de båda.
#6 Bra att du skrev vad du inte förstod.
Nej jag föreslår inte att du köper många objektiv, men om hästhoppning och liknande är viktigt så kan du köpa ett bra telezoomobjektiv för det, sedan finns billiga bra fasta objektiv som t ex 50mm f1.8 (finns dock i flera versioner så se upp), även begagnade, nya kostar ner mot 1500-1600:- . Ett Tamron AF SP 70-200/2.8 Di IF Macro, klarar sig bra för inomhusfoto i sporthallar och ridhallar. Äkta makro, att ta bilder på riktigt små föremål eller insekter, små blommor et c, är det inte för det kräver 1:1 medan det här objektivet enbart når 1:3.1 (det har att göra med hur stort föremålet blir på den lilla sensorn i kameran - 1:1 innebär att en insekt som i verkligheten är 20mm lång täcker nästan hela längden i bilden, medan den i 1:3.1 bara täcker mindre än en tredjedel av bilden. Det objektivet kostar ner mot 6000:- eller strax under nytt. Andra objektiv som surrar aningen mindre och är optiskt bättre kan kosta 15.000:- eller mer.
Det var inte länge sedan jag såg ett begagnat Tamron till salu här på foto.iFokus betydligt billigare.
Det du bör tänka på är också att det ofta följer med ett objektiv om man köper det i ett "paket", ofta finns det färdiga paket med D3xxx/D5xxx/D7xxx med endera 18-55mm zoom, eller 18-105mm zoom. Om du satsar mycket på hästfoto så skulle jag satsa t ex på Tamron-objktivet eller något som är liknande, och 18-55. Det lilla glappet i objektiven som saknas är då bara mellan brännvidderna 55-70mm.
Men om du är duktig på att pruta så gå till en affär och se om de inte gör ett paket på D5200 och 50mm f1.8 och 70-200mm f2.8 - Jag tror att det nära nog skulle vara tekniskt perfekt för dig, men det är ju en plånboksfråga också.
Alternativt köp 70-200 begagnat och billigare, och färdigt paket eller prutat paket med kamerahus och 50mm.
/Bägtjesen
PS!
#8 Tack så mycket för förklaring som även jag kan förstå mig på. Hade faktiskt inte ens tänkt alls på D5xxx tidigare ,men ju mer jag läser och ser om dessa modeller upptäcker jag finesser och detaljer som jag tror skulle passa mig riktigt bra.