Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 685 ggr
Lilllens
1

Utan objektiv

Japp, jag har en Nikon D3200 men inget objektiv. Båda har pajjat, vilket betyder att jag måste köpa ett nytt. Har bara haft ett standard (18-55) och nån annan som jag inte minns vad det är. Jag fotar mina hundar , människor och natur. Ja lite allmänt sådär. Vad har ni för förslag på ett passande objektiv? Jag har dålig koll på detta, hoppas ni kan hjälpa mig lite på vägen in i djungeln av objektiv!

Denna kommentar har tagits bort.
Lilllens
0

Ja, dem kastar sig ur händerna på en och ramlar i backen. Helt galna är dem! Det är ju inte så att jag tappat dem..

Denna kommentar har tagits bort.
Lilllens
0

#3 Ja, gissar att du ställer upp som modell då eftersom du kom på den fantastiska iden? Seriöst, gör nånting annat och lämna min tråd.

Bagtjesen
0

Om du var nöjd med de bilder du fick av dina objektiv så är det väl att skaffa nya likadana. Om något utav de objektiven inte riktigt räckte till så tycker jag att du behöver förklara på vilket sätt det/de inte räckte till för dig.

Sedan handlar det mest om hur mycket det får kosta, vilken budget du har nu och vilken budget du har på lite sikt?

/Bägtjesen

Lilllens
0

Kring 5000 kanske? Nä inte vet jag, jag vill kunna zooma in lite och gärna ha ett ljusstarkt objektiv.

Bagtjesen
1

Jättesvårt att kombinera "ljustarkt" med stort zoomomfång. Jämför med din 18-55 som har hade ett  zoom-omfång förhållandena 1-3 och är relativt ljussvagt, med 18-105 zoomomfång 1-5,8 och är ljussvagare. Ett 18-200 har zoomomfång ca 1-11 med f3,5-5,6 kostar ca 5700:-. Ungefär lika ljusstarka som du troligen redan hade.  

Alternativet är att köpa två objektiv precis som du hade tidigare och i vardera få ett halvt steg bättre ljus i en ändan i zoomområden som inte går omlott -  och det kan kosta ca 4500:-, men då får du kanske precis samma objektivt som du redan hade (fast de numera är trasiga…). 

Visst kan det bli billigare med andra fabrikat än Nikons, men det är ju en fråga om vad du vill göra avkall på.

Bra ljusstyrka kostar alltid väldigt mycket mer - det är bara så, och billigare objektiv som är förhållandevis ljusstarka kanske inte är så bra i kantskärpan m m.

Så, du har fortfarande inte precicerat vad det var som var otillräckligt med dina tidigare objektiv, annat än att de var för ljussvaga. Kanske vill du bara ha ett enda objektiv som kanske klarar det mesta du behöver men att det då är dyrare än din budget och att det är för stort och otympligt för att ofta ta med det - och utan kamera inga bilder.

Det är alltså så mycket mer som hänger ihop när man pratar om objektiv -Ett objektiv eller flera, storlek, ljusstyrka, zoomområden, skärpa, kostnad. 

/Bägtjesen

Lilllens
0

#7 Jag har ingen koll på objektiv eller vad de heter, därför frågar jag. Naturligtvis kan jag köpa två olika objektiv, men jag tänkte beställa ett idag.

Bagtjesen
0

Du har fått åtminstone så mycket information som jag "vågar" ge dig, med risk för att du annars gör skulle skylla på mig om det blir fel.

Dessutom så går det inte att göra det bästa för dig om man t ex inte vet hur mycket du vill spendera. Det finns enstaka objektiv från 1500:- som kanske skulle passa dig, men ett riktigt ljusstark kostar kanske 15.000:- (10 gånger mer) eller ännu mer.

Mitt förslag är inte att du bara beställer något på vinst och förlust, utan att du tittar på de förslag jag givit dig i en fotobutik, och att du då kan se hur stora och tunga eller hur lätta och hur de passar dig. Vill du ha ljusstarkt så är det ju bara att leta efter så låga f-tal som möjligt inom varje zoomkategori. 

/Bägtjesen

Lilllens
0

Nä, jag är inte en sån person som beskyller personer jag fått tips av på internet. Jag skrev hur mycket jag ville spendera på ett objektiv nu. Att du ignorerat det kan jag tyvärr inte hjälpa.

Bodin99
2

Du skrev "5000 kanske? Nä inte vet jag", bra svar… Sedan så har du inte  svarat på om dina gamla objektiv var tillräckligt bra eller inte heller. och var dom inte det så får du ju säga vad du saknade hos dem…

Lilllens
0

#11 Ja, ditt svar var ju väldigt givande? Vad ville du ha sagt mer än att gnälla? Jag har beställt ett objektiv, och tackar Bägtjesen för sina svar.

Bagtjesen
0

"5000:- kanske" - det tydde jag som om du var osäker överhuvud taget på vad ett ljusstarkt objektiv skulle kosta. Inte att det var den översta gränsen. Men det är lätt att missförstå i skriven text. 

Det enda med ett relativt heltäckande zoomområde är 18-200 för ca: 5700:- (eller om det finns något likande lite billigare från en annan tillverkare men med Nikon-fattning). Som redan sagt så är det inte mer ljusstarkt än ditt gamla objektiv.

Om du behöver ett så stort zoomomfång för det du vill fotografera vet jag inte heller. Motiv som människor eller djur stora eller små av vardera typen och avstånd, påverkar ju brännvidden. Det är helt vitalt för om man skall kunna rekommendera något som är speciellt bra för just det, men som kanske inte passar lika bra på något annat, men som man kanske kan lära sig att leva med, eller kan tänka sig att komplettera med senare.

Det är alltså jättestor skillnad om du vill ha något som är ljusstarkt och du t ex tar bilder på djur på lite håll, jämfört med om du vill ta gruppbilder på nära håll utomhus eller om du vill ta bilder på föremål eller porträtt inomhus.

Allt går sällan att kombinera i ett. Sedan är det så att du har en D3200 som inte kostar så där jättemycket - men som ändå är bra. Vill du enbart ta kostnader relaterat till den kameran eller tänker du avancera från den - du verkar ju ha haft den ett tag, även om D3200 som modell inte är så gammal. Alla objektiv passar inte på alla kamerahus ens från Nikon.

Om det är så att du kan berätta vad du vill fotografera och var, och om det är inomhus/utomhus, springande hundar eller hästar eller porträtt. T ex så är den inbyggda blixten på D3200 relativt svag, men kan användas för att lätta upp en bild som annars inte skulle gå att ta.

Om din faktiska gräns är 5000:- och du vill ha det ljusstarkaste inom det området så skulle jag satsa på två objektiv. Endera två fasta objektiv -alltså som inte har zoomfunktion och som därmed går att göra ljusstarkare till en avsevärt lägre pris. Eller två zoomar inom relativt snäva områden.

Det är egentligen så att INGEN vet vad de skall rekommendera förrän du kan beskriva lite vad du vill använda det till.

/Bägtjesen

Bagtjesen
1

PS! Du skrev i ditt första inlägg om hundar et c men det är för allmänt - precis som du säger där - "Ja lite allmänt sådär".

Den hjälp vi kan ge dig är att du besvarar frågorna själv genom våra motfrågor - då kan vi ringa in vad som vi tror är bäst för dig.

DS!

Lilllens
0

Tack för dina utförliga svar! Mycket bra info till en nybörjare :) Jag har bestämt mig för två, ett Nikon AF-S 50/1.8 som jag beställt, det andra ska vara ett teleobjektiv. Vet dock inte vad ännu!

JazzBass
0

Det är ett mycket bra objektiv du beställt. Det är dock snarast att betrakta som ett teleobjektiv, om än ett kort sådant. Så jag skulle inte rekommendera ett teleobjektiv som komplement, utan snarast en normalzoom eller superzoom. Kanske ett af-s dx 18-105/3,5-5,6 vr eller motsvarande med brännvidderna 18-140 eller 18-200?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lilllens
0

#16 Tack för svar och tips! Ska kika runt på olika alternativ :)