Kritik (M)
putt
Någon som vill ge kritik? :)
Hej Emilia!
Jag har haft fullt upp med en del tekniska detaljer som jag har haft större personligt behov av att tillfredställa, därför har det inte blivit av att skriva kritik även om jag faktiskt tittade på bilderna direkt efter att de lades upp. Men, som jag sagt tidigare så vill jag gärna tänka på bilderna också under mina promenader, innan jag skriver.
Egentligen är det ju bara kritik på två bilder per tråd, men jag tar det ändå, men lite mer kort.
Kan inte se av Exif att du hanterat kameran tekniskt fel på något sätt! (med en liten avvikelse, se nedan)
#0 vit klöver på vitklöver-äng, det blir lite för mycket vitt och de vita skarpa blomställningarna till höger enligt tredjedels-principen framträder in så bra. Det är mer kompositionsteknik, om du tänkt dig bilden när du tog den som en färgbild eller om du tänkte den som svartvit. Själva bilden kan se helt olika ut beroende på om den visas i färg eller svartvitt. - Precis som bild #1 (färg) och varianten #2 i svartvitt. Kompositionsmässigt för bild #0 har jag också problem med de lite suddiga längst ner åt vänster som bakom sig har en skarp blomställning.
Bild #1 & #2 är ju i grunden samma bild, och kompositionsmässigt bra men det ljusa strax nedom mitten till höger blir något för ljust. Övre höger hörn är helt ok, tycker jag. Fast å andra sidan rent kompositionsmässigt så går det att ta bort luft överst i bilderna så att den fantastiskt fina lilla klöverblomman (det är ju en blomställning, ett huvud, med många små blommor) som du fått otroligt fin skärpa på som mer borde ligga i korset enligt 3-delsprincipen.
Jag gillar #1 bäst (färgbilden) för att i #2 (den svartvita) skulle du ha behövt ett större skärpedjup för att detaljerna mellan den skarpaste enskilda blomman och den längst ned som nästan hamnar inom skärpedjupet och mer inemot stängeln skall framträda bättre i svartvitt.
Nu vet jag ju inte om du redan från början tänkte på bilderna som svartvita, eller om du enbart experimenterade med bilderna i efterhand, men det är absolut så att man behöver göra det, det är en del av kompositionen som behöver ske för att man skall få till och hålla en jämn och hög nivå.
Sommarhälsning från ett jättevarmt Norrland /Bägtjesen
#4 - Tack så hemskt mycket för den väldigt utförliga kritiken. :)
Bilderna var tänkt som färgbilder men experimenterade lite efteråt. Ska tänka på det du skrivit. Brukar mest fota landskap och djur men nu blev jag inspirerad till att se hur långt jag kan komma med makro-fotografering också. Återigen tack för kritiken!
Detsamma ifrån jättevarma norrlandsfjällen!