Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 618 ggr
Nasse99
2014-07-08 21:39
0

Nikon D5000

Hej. 
Nu har jag fotat med min kamera i ca3-4 år och jag jobbar som hobbyfotograf. Därför börjar jag ha tagit en hel del bilder med den. 
Nu på senaste tid har den blivit jätteseg, och man kan inte längre ta "seriebilder", utan en bild i taget. (Jag har kollat inställningar!)
Sen även om jag har jättekort slutartid hakar den upp sig och tar först några sekunder senare. 
Ibland funkar inte heller autofokus så det ställer in fokusen men tar ingen bild. och när jag försöker igen ställer den om fokusen, den har dessutom tappat autofokus snabbheten. Så ibland är det mera värt att fota med manuell fokus. 
Det blir lite av ett problem då större delen av mina fotograferingar är hästar och barn då det måste gå fort!

Finns det något jag kan göra med kameran, något som jag kan byta ut eller är helt enkelt kameran sliten.  Så det är bättre att spara ihop till en ny? Vad kan jag göra för att få den lite snabbare igen?

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Inkanyezi
2014-07-08 22:21
0

Utöver att kolla att du inte har någon konstig inställning som får kameran att sagga, kan det möjligen vara ditt batteri som har tröttnat. 

Annars är en tur till verkstad välbetänkt. Alternativt att uppgradera till en nyare/bättre modell som du hellre vill ha. Reparationer är rätt dyra, så att skaffa en ny kamera är ingen dålig idé.

JazzBass
2014-07-09 08:51
0

Hur snabbt minneskort använder du?

Kolla även inställningarna som har att göra med om du använder fokusprioritet eller slutarprioritet då bilden tas, det borde kunna ställas olika för AF-S och AF-C. Fokusprioritet betyder att kameran inte tar bild om den inte anser att motivet är i fokus, slutarprioritet är att den alltid tar en bild oberoende., när du trycker på knappen. Använder själv enbart slutarprioritet. Dock använder jag också tumfokusering, och med det valet är fokusprioritet inte så användbart. För att se om nåt av dina problem skulle försvinna, testa ställ in slutarprioritet. Vet inte exakt var i menyn det finns på din kamera men nånstans under anpassade inställningar ska det finnas.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bagtjesen
2014-07-09 12:59
0

Om du har autofokus fungerande så skall den rundeln t v i sökaren visa fast ljus och inte blinka om den lyckas fokusera.

Kolla att batteri-symbolen visar på fulladdat.

Om du satt kameran på t ex 12-bit allra högsta JPEG och dessutom RAW, så kan den bli  seg, speciellt med seriebildstagning (då kan det bli bara en handfull bilder i minuten med ett ändå relativt snabbt minneskort!

En vanlig inställning är om man satt "ratten för utlösarläge" blivit kvarglömd efter att man använt någon form av fjärrutlösare!

- i övrigt så om den inte tar bild över huvud taget så byt till de två vanligaste automatiklägen (kamerasymbol med/utan blixt) och kolla. 

Kolla på objektiven är satta till AF också.

Om någon dömer ut kameran, eller objektivet så tycker jag att du skall testa att uppdatera programvaran i kameran med ett absolut FULLADDAT batteri i kameran - LÄS VARNINGARNA I MANUALEN

/Bägtjesen.