Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 614 ggr
ennycc
0

En bra första-kamera?

Hej! Jag vill gärna köpa en systemkamera men är helt okunnig i ämnet. Jag vet inte nåt speciellt jag kommer fota utan vill mer ha en kamera som funkar till de mesta, vardagsbilder, självportätt (finns det stativ och fjärrkontroll som funkar till alla kameror? Jag vill ha bilder där bakgrunden är suddig och motivet superskarpt, men det beror kanske inte så mycket på kameran utan på hur jag ställer in den? 

En till fråga: om jag tar självportätt, kan jag koppla in kameran så jag kan se mig själv i tex datan? Om det inte går, vill jag gärna ha en kamera somhar vändbar skärm.

Tack!

Castiel.
0

Jag har min första kamera nu och det är en Nikon D200. Jag är en riktig amatör och oteknisk som bara den, men jag tycker att den här kameran är enkel att förstå :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[Teddies matte]
0

Vad är din budget?

Du lär behöva några olika objektiv också, för att få bakgrunden mycket "suddig" krävs stor bländare och ett objektiv som har sådana möjligheter.

Här hittar du systemkameror med vikbara skärmar; http://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror?filter1=yes&filter2=yes&filter3=yes&filter10=yes&marke=&varianter=&prisMin=&prisMax=&sortera=tillverkare

Hanna
1

Jag svarar: Vilken kamera som helst med ett bra objektiv. Mitt tips är att besöka en butik och kolla på kameror i rätt prisklass, köpa den du känner är mest rätt och sedan köpa ett objektiv med lågt f-tal.

Har själv en Nikon D5100 kombinerat med ett 35mm f/1.8 och jag är väldigt nöjd med mina foton.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
0

Vändbar skärm finns på många kameror, bland annat från Panasonic och Canon. 

Att se bilden i datorn är enkelt om kameran har fullt stöd för WiFi, och det finns främst hos Samsung. De har flera modeller som kan köras från telefon eller platta med pekskärm. Också några dyrare modeller från Sony och Olympus har samma möjligheter, men bland lite billigare modeller är det främst Samsung. Deras NX 30 exempelvis har både skärm som kan visas framåt och möjlighet till full kontroll via platta eller telefon. 

Stativ är standard, funkar till alla kameror. 

Fjärrkontroll är lite djungel hos de flesta tillverkarna, och det är främst Samsung som har kommit med fullt stöd för standardgränssnitt. Annars är det si och så med fjärrkontrollering. Det finns inte till alla kameror, de är olika till olika modeller, och bara när man har fullt WiFi-stöd kan man se sökarbilden trådlöst. 

Också den billigare modellen NX 300 har fullt WiFi-stöd, men den saknar titthålssökare, så att man måste använda skärmen. 

Till Samsung finns objektiv som kan ge oskärpa i bakgrunden med motivet skarpt, exempelvis 45 mm f/1.8 och 85 mm f/1.4.

JazzBass
0

För suddig bakgrund är lång brännvidd viktigare än stor bländare. Skärpedjup är inte samma sak som suddig bakgrund. Men i övrigt håller jag med Hanna i allt hon skriver ovan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus