Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 491 ggr
Stuartlittle
0

1/1000 sek skak?

Hej! En dum fråga kanske?? Klart jag kan prova och se men…. När man fotar på typ 1/500 som jag gör när jag fotar handboll, ibland blir jag ivrig och rycker till.: Frågan är: Hur mycket kan man skaka till utan att det märks vid snabba tider???

// Tomas

Martin
0

Det är en svår fråga.

Som jag tolkar dig undrar du inte vad den lägsta slutartiden man kan ha utan stöd är, utan tvärtom - hur mycket man kan röra sig om man har kort slutartid?

Det är självklart individuellt, 1/125 kan många ta ett bra foto utan stöd, finns ju de som är stadiga på handen och klarar det galant på längre slutartider också.

Jag tror inte det finns något specifikt svar på det hela, utan det är väl egentligen bara att du testar dig fram. Ett tips kan vara att använda seriebildstagning. Även om man rycker till på första och andra bilden så är man ju sedan någorlunda stadig när kameran matar på ytterligare några bilder.

Givetvis är det så att ju kortare slutartid man har ju mer kan man röra sig, har man t.ex. 1/4000 s slutartid så tror jag knappt man kan åstadkomma skakningsoskärpa, men har inte testat så jag vet inte.

mvh Martin

Stuartlittle
0

Oki..  Thx,

// Tomas

[mingdie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öva på att vara stadig när du tar kortet. Vet inte om du har skjutit med gevär men det är ungefär samma teknik. För det första skall man inte trycka ner slutar knappen utan krama ner den. Samma på ett gevär där du inte trycker till utan kramar med hela handen. Se till att kameran sitter bra i händerna och att du inte håller för hårt. Krama sedan ner slutarknappen. Ha armbågarna lätt tryckta mot kroppen. Sedan är det bara att träna, träna och träna. Du kommer snart på den rätta tekniken som passar för dig.

Skickar med ett foto taget med en slutartid av 1/6 sek handhållen.

Eddie

Stuartlittle
0

Oj! vilket fint kort, ja det är imponerande för att vara så långsam tid!! Jo faktsikt har jag skjutit en del både picka o gevär. När jag sitter vid handbollsmålet så är det nästan som lerduve skytte (det har jag inte provat hi hi). Jag tänke lite på kul om man nu är almänt skakig och så… Men du har rätt i det du sa "skrev".Träning ger färdighet.

// Tomas

Howzer
0

En gammal grundregel var att man skulle använda tiden "1/brännvidden" för att undvika skakningsoskärpa. Använder man brännvidden 50 mm blir det 1/50 sek och använder ma brännvidden 200 mm blir det 1/200 sek. Brukar vara en bra riktlinje att hålla sig till men det varierar naturligtvis från person till person. Vad gäller teknik hänvisar jag till tidigare inlägg.