(H) Hund
Hej! Undrar vad ni har att säga om denna bilden och vad ni tycker om redigeringen? Jag lägger gärna upp en bild på originalet om ni vill se.
Den är inte beskuren, har inte bestämt mig för hur den blir finast… Känns som att det är för mycket framför tassarna på hunden, och att det kanske skulle bli bäst om man klippte bort det.
Jag ska rama in bilden så det jag vill gärna ha den så fin som möjligt, släng på med all kritik ni kan komma på!
Jag tycker skuggan på vänstra delen (höger för hunden) är för hård, kanske går att ljusa upp? Sen gissar jag på att den skulle vara väldigt fin svartvit, men det är ju en smaksak :) gällande beskärningen är jag lite kluven precis som du själv, tycker den är väldigt fin som den är men prova att beskära och jämför? :)
Sååå söt hund! Är själv sugen på en pappis :)
#1 Tack! Hur kan man fixa det i efterhand?
Japp, svartvitt hade helt klart varit snyggt, men jag fotar ALLT i svartvitt så jag har tröttnat lite, fick bli sepia idag 🙂
Photoshop eller kanske gimp? Finns många bra nybörjarguider på youtube eller steg-för-steg med bilder på olika bloggar. En sida man kan leka runt lite på är picmonkey.com :)
Jättefin hund till att börja med! Men för att få ett bättre ljus och skärpa bör hunden varit vänd åt andra hållet med skuggan bakom sig, det blir lite skarpare ofta eftersom du nu har fotat i motljus.
Sen tycker jag att effekten du lagt är lite tråkig, denna bilden innehåller säkert en hel del fina färger med hunden som kontrast mot de gröna gräset och de borde inte tas bort imo.
MEN nu är jag lite hård, bilden är ju jättefin, det jag skrivit är bara små tips :)
Pretty wise //
Tycker den andra bilden är bättre, även om hela svansen borde ha varit med.
På den första bilden ser hundens tunga lite grönaktig ut, och det kan väl inte vara meningen. Nu är inte sen här bildskärmen den bästa, men även gräset i skuggan framför hunden ser grågrönt ut snarare än sepia. Om man tröttnar på svartvitt, varför då bara välja någonting vad som helst? - Alltså, var det bara av trötthet över svartvitt, eller var sepia ett välgrundat val med eftertanke - Eller med andra ord: Vad var det som gjorde att du tyckte att bilden skulle bli bättre med sepia - vad var din tanke med det?
Absolut inget fel med motljusbilder om man motljuskompenserar så att det som ligger i skugga blir fint tecknat. Jag tror att du har försökt med det? Problemet är väl snarast att bakgrunden då blivit ännu ljusare och att det blivit helt utfrätta vita partier i bakgrunden, främst på höger sida, som drar blicken till sig - istället för till hunden - där tycker jag att vänstra delen av hundens huvud kunde ha lite mer detaljer.
Vet inte om bilden skulle bli så mycket bättre men jag skulle jobba på att få bort de felaktiga färgtonerna, om det är så att de finns på din skärm, men jag skulle också försöka behandla bakgrunden och huvudets vänstra sida på ett annat sätt.
Om du har bilden i rå-format så skulle jag gå tillbaka dit och kolla färgtemperaturerna och göra färbilden lite bättre innan jag testade att gå över till sepia.
/Bägtjesen
FÖrstår hur du menar! Men jag tycker nog att den andra bilden är snäppet bättre även om den första kanske är lite mer "poetisk" om man säger så. Tror andra bilden hade blivit skitsnygg men lite redigering :)
Pretty wise //
#7 Facie, ja med beskärning upptill och nedtill (skräp?) och höger sida, samtidigt som hela svansen skulle varit med (komposition). Dessutom redigering eller taget så att det ljusaste på brösten haft lite mer teckning/detaljer, samt borttagning av vitt skräp t ex nära vänster öra. Sedan är det ett lungnare ljus i den bilden vilket är bättre, och inte så skarpa skuggor eller rena kontraster.
Michael-N: Se detta inte som negativ kritik av bilden, för det var ju inte den som var huvudsyftet med att du begärde kritik, utan tänk på den relativt den andra vad som är bra med den ena och inte den andra. Kritik är ju något som man vill ha för att fundera kring bilden och fatta beslut om man vill ta till sig eller inte, och om man tar till sig så experimenterar man mer, d v s tar fler bilder med omtanke…
Och som tidigare frågat - vad var din tanke med sepia, eller med bilden i övrigt -vad ville du förmedla med den? Vad tycker du att du lyckats med?
Du skriver också: "Jag ska rama in bilden så det jag vill gärna ha den så fin som möjligt, släng på med all kritik ni kan komma på!" - Det är ju du som skall vara nöjd med bilden, eller hur. Det är ju din idé om hur du tänkte att bilden skulle bli som du vill förverkliga, så det är egentligen först när du kan tala om vad du ville skapa för bild som du kan få bra hjälp och nytta av kritiken.
/Bägtjesen