(N) Kritik - Skalbagge
Tycker är bilden är mycket trevligt komponerad och bra exponerad (någon säger nog att den är för mörk, men jag gillar lite mörkare bilder. Här framträder skalbaggens färger helt rätt och det gillar jag). Skärpedjupet tycker jag också är bra, men skärpan har tyvärr hamnat lite för långt bort så skalbaggens huvud, huvudmotivet, inte ligger i skärpa. Det är knepigt att få skärpan precis rätt när man fotar såna här motiv. Man får ta massor av bilder, och helst använda följande autofokus då småkrypen rör på sig och det kanske blåser lite. Eller så använder man manuell fokus, men det är ganska svårt med en vanlig modern systemkamera. Det är dock värt att prova.
Bilden ser också ut att lida lite av skakoskärpa. Om du har stabilisator i objektivet, se till att den är påslagen, men håll ändå alltid kameran så stadigt som möjligt när du tar bilderna, och använd alltid sökaren istället för liveview när du kan, det gör det lättare att hålla kameran stadigt stadigt.
Utöver de rent tekniska missarna (som man lätt kan lära sig undvika) så tycker jag du lyckats få en bild som berättar något, och som sagt gillar jag kompositionen väldigt mycket. Den suddiga blomman i bakgrunden skapar djup utan att bli för iögonfallande, och "krockar" inte, bildmässigt talat, med blomman i förgrunden, vilket är helt enligt "regelboken" om bild komposition. Det blir en harmonisk helhet så här. Och skalbaggens position på bilden är optimal tycker jag. Ser fram emot att se fler bilder av dig! 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Oredigerad, men kanske beskuren? Om man bara förstorar bilden en aning så ser man att den pixelerar (blir fylld av fyrkanter) - så bilden har nog varit lite större från början. Även en beskärning kan göra att det ser lite suddigare ut efteråt, om man inte tar kontroll över hur jpg-bilden sparas efter beskärning - men om det är så att den inte är beskuren, utan bara krympt ner till 660x438 så har mycket av bilden försvunnit i komprimeringen.
Jag skulle tro att du kanske komponerat genom att trycka ner slutaren till hälften och bara oavsiktligt rört dig en till två centimeter närmare skalbaggen och att det är förklaringen till att fokus hamnat lite för långt bak…
Själva kompositionen tycker jag också att bilden är välkomponerad och har djup i sig, och ganska lugn bakgrund.
Ett trebensstativ är bra att använda i sådana här fall - om man hinner, men ett enbensstativ kan också fungera när det gäller att få bort eventuell liten rörelseoskärpa, men just det där med att man komponerar och trycker in slutaren och rör sig framåt eller bakåt hindrar inte ett enbensstativ om man inte lärt sig hur man stabiliserar sin egen kropp och andning.
Men absolut så tycker jag du skall söka upp liknande motiv och försöka om och om igen - ta många bilder - men försök att för varje exponering göra så mycket som möjligt rätt - utan att stressa - då får du de där extremt bra bilderna.
Om det är första gången/gångerna du försöker på liknande motiv så har du lyckats mycket bättre än de flesta!
/Bägtjesen
# 2 Om du öppnar bilden i nytt fönster så ser du att bilden är 3324 x 2208, så liten är den definitivt inte 😉
Tack så mycket för de fina och hjälpande orden! Det uppskattas! :)
Jag är medveten om att fokusen ligger mer på blomman och inte själva skalbaggen, vilket är synd, men det här var bara en spontanbild så jag tycker ändå att den blev helt okej i det stora hela. Jag hade med mig kameran (dock inget stativ) och såg denna fina skalbagge bland buskarna, och bestämde mig för att försöka fånga den på bild.
Jag har inget minne av att ha beskurit bilden, men det kanske är så? Jag vet inte, jag är 99% säker på att jag inte gjort det, men jag tog den ändå för ett bra tag sedan. Man kan ju inte komma ihåg allt man gör, haha. :) Och som #2 säger, jag har faktiskt aldrig fotograferat småkryp förut. Ett bra första försök tycker jag ändå, om jag får vara lite självgod, haha! :)
Jag ska tänka på era tips och förbättra mig till nästa gång, tack! :)
#3 Spectabile - JAg laddade hem fel version av bilden för att titta på en och kolla dess "egenskaper" för analys.
#4 Tokyo - Nej den var inte beskuren - se svar till #3 - Sedan: Du skriver "Jag är medveten …ligger mer på blomman och inte själva skalbaggen". Nej så är det inte! Fokus ligger precis bortom och över ryggen på skalbaggen, inte på blomman. Du kan se att man inte klart ser ståndare och pistiller på blomman någonstans där den är närmare dig eller där de synliga delarna är längre bort som under eller alldeles framför skalbaggen. Däremot så är "håren" på skalbaggens rygg tydligare. Så det är precis som JazzBazz säger i #1 att "men skärpan har tyvärr hamnat lite för långt bort så skalbaggens huvud, huvudmotivet, inte ligger i skärpa". (min kursiv och fetstil).
/Bägtjesen
#5 Jaha, ja okej. Då vet jag. Synd iallafall att fokuset inte ligger på hela skalbaggen.