Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 846 ggr
eemmasjogren
0

Kritik på modellbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har precis börjat fota med slutare och bländare, är ganska nöjd över resultatet vad tycker ni?

eemmasjogren
0

Jag tycker själv att bakgrunden är lite rörig, hhm..

eemmasjogren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild :)

Inkanyezi
0

Bakgrunden är inte det första jag tänker på när jag tittar på bilden, utan jag ser mer till ljuset. Du har föredömligt bra skärpedjup för porträtt, och bakgrunden tycker åtminstone jag är okej. Däremot skulle jag gärna ha använt en reflektor för att ge bättre ljus över hennes ansikte. Som det nu är störs jag ganska mycket av att det mesta av ljuset som träffar henne kommer ur ofördelaktiga vinklar och är mest blått himmelsljus, som ger märkliga hudtoner.

Vid modellfoto utomhus använder man ofta diffusorer och reflektorer, inte bara neutrala, utan också ibland färgade, som guldfärgad reflektor. Med en lämpligt placerad och lagom stor reflektor, kan man få ett mer tilltalande ljus. Mer ljus i ansiktet gör också att bakgrunden kan dämpas lite mer, göras mörkare. Man behöver ofta en assistent för att hålla ljusmodifierare, men ibland kan man hålla den själv eller rigga på annat sätt. Ibland kan modellen hålla den.

Ett fint drag i bilden är solljuset som lyser genom håret. Om man använder reflektor för att lätta i ansiktet, ska man inte lägga på för mycket ljus, utan mest bara för att få fina hudtoner och modellering av ansiktets form.

Ett sätt att komma undan att behöva assistent är att lätta med blixt, men då behöver man en ganska kraftig blixt och man kan behöva filtrera den för att få lite varmare ljus, då små blixtar ofta har ett blåaktigt ljus som inte blandar sig så väl med det naturliga ljuset, och här vill man kanske ha lite varmare ton. Blixt fungerar inte heller med kortare tid än 1/200 sekund, så för att använda blixt utomhus med mycket stor bländare kan man behöva en MYCKET kraftig blixt och gråfilter. Annars måste man blända ner, och då blir bakgrunden skarp. Reflektor är en bättre lösning.

Jag vill också tipsa om sajten Modellfoto.

JazzBass
0

Utöver det som Inkanyezi tar upp vill jag få dig uppmärksam på skillnaden i skärpa mellan de två bilderna du tar upp. Andra bilden är helt uppenbart skarpare. Om du tittar noga på första bilden, så är håret bakom örat skarpast, som ett resultat av att fokusen hamnat för långt bak, och ögonen, som borde vara skarpast, lider av ganska kraftig oskärpa. Kanske du eller modellen flyttat sig efter att du låst fokusen?

Den andra bilden tycker jag är väldigt bra, vad gäller teknisk kvalitet, uttryck och ljus. Dock skulle jag nog beskära den till ett mindre långsmalt format, kanske 5:4, så det blir lika mycket tomrum på höger och vänster sida till modellerna. Det extra tomrummet på höger sida uppfyller inte direkt nån funktion tycker jag, då det är fråga om två personer på samma bild som här.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
0

Utöver vad som redan skrivits så vill jag nämna att modellen i bild 1 kisar lite för mycket, försök också klona bort de flygiga hårstråna och du kan nof skära rätt rejält till vänster i bilden. Även i bild 2 har du lite ostyriga hårstrån och även denna bild kan du skära hårdare. Rent generellt kan jag tycka att dina modeller står lite rakt uppochner men det där med posering är svårt.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

eemmasjogren
0

Tack :)