18-55 eller 18-105?
Hej!
Skall köpa min första systemkamera, en Nikon d5200. Så jag undrar vilket objektiv skall jag köpa med kameran, ett 18-55mm eller ett 18-105mm? Har råd med båda.
Jag fotar närbilder (har hört att 18-55 är bättre på det), hästar, natur, vardag. Ja, allt möjligt faktist. Då jag fotar hästar är det kanske bättre med 18-105 om hästarna är långt borta?
Tacksam för snabba svar!
Glada hälsningar från lilla mig! 
Du har förstått rätt om kitobjektivalternativen. Inget av dem är dock perfekt för allt du vill fota. Därför vill jag peka på ett tredje alternativ, alltså att du köper kamerahus och objektiv skilt. Kan i så fall rekommendera objektivet Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Det är i princip ett mellanting av de båda du nämner, men har två fördelar:
Bättre för närbilder (har högre max avbildningsskala, 1:2,7). 18-55 har 1:3,2 och 18-105 har 1:5. Ju närmare 1:1, desto större kan man få motiven på bilden.
2/3 - 1 steg (1 steg = dubbelt) ljusstarkare, alltså man kan ställa in större maxbländare, vilket ger kortare skärpedjup och mjukare bakgrundsoskärpa.
Blir det för dyrt skulle jag rekommendera 18-105. Man kan komplettera det med en närbildslins av hög kvalitet då man vill fota små motiv. Kvaliteten blir inte lika bra som med makro eller med direkt bättre avbildningsskala, men hyfsad, speciellt med de med mer måttlig förstoringsgrad, t.ex. +4 dioptrier eller ditåt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Då får det bli en 18-105 för mig!
#1 Objektivet som du nämnde lät väldigt bra. Tror jag skaffar det vid jul-REA'n.

Du kan nog stå över det där objektivet när du har ett 18-105. Det blir lite kaka på kaka att ha ännu ett objektiv där större delen av omfånget täcks av det man redan har.
Med ett 18-105 dröjer det antagligen länge innan du alls behöver fundera över något annat, och då blir det mer troligt längre tele eller makro.
Men gå inte händelserna i förväg. Skaffa inte mer utrustning förrän du upplever att det är någonting som saknas.
Jag köpte kamera då dessa två paket fanns också, och gick djupt in på vilket som var bäst. 18-105 vann jämnförelsen.
Och jag kan säga att det är ett bra objektiv för att vara "kitobjektiv", används fortfarande för min del tillsammans med en fast 35mm 1.8, haft fler objektiv också men bara dessa två jag velat behålla hela tiden, resterande har fått bytt ägare efter ett tag.
// Paltfan
Hmm… Har nu bestämt mig för att köpa d5200-kamerahus, men vet inte vilket objektiv som jag skall köpa med det. Antingen Nikon AF-S DX 35/1.8 g eller Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Sigma't känns lite mer flexibel när man kan zooma med det, men 35mm känns väldigt lockande med den stora bländaren. är 35mm för avancerad för en nybörjare? Eller har ni något annat förslag?
Tack för svaren!
#5 - Ett fast 35/1,8 är mycket bra att ha, men snarast som komplement. Som enda objektiv blir det nog lite för begränsande. Det är dock inte mer avancerat än nåt annat objektiv, snarare tvärtom.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Själv har jag också just skaffat mig en systemkamera, en nikon d7000. Jag köpte med kitobjektivet 18-105 och jag gjorde research väldans länge och velade jätte mycket, men ja för att komma igång är 18-105 bra tycker jag. Jag köpte i onsdags ett fast objektiv för porträtt bilder och lite senare tänker jag köpa en tamron 70-300, då är jag all set för ett bra tag!
Och just tamron 70-300 skulle jag absolut rekommendera till en hästfotograf! plus att dem inte är så dyra! Finns dyrare alternativ men den billigaste ligger vid 990 kr! ett kap..